Reactie Fietsersbond op de herontwikkeling Galgenwaard
BP verdwijnt, fietspad wordt rechtgetrokken
We vinden het fijn dat we niet meer “om” de BP heen hoeven fietsen. Helaas zien we ook twee problemen op deze plek:
- Er komt een verkeerslicht in het fietspad;
- Een deel van het fietspad wordt maar 3,5 m breed, het voetpad maar 1,2 à 1,5 m. Dat betekent dat voetgangers hier deels ook het fietspad zullen gaan gebruiken.
Het verkeerslicht zal worden gekoppeld met de regeling bij de Herculeslaan. Gekoppelde regelingen zijn notoir traag. Er is voor autoverkeer dat vanaf de Herculeslaan komt, geen opstelruimte voor het fietspad. Zij zullen in één beweging zowel de afrit van de Waterlinieweg over moeten steken, als het fietspad. Verkeer dat vanaf de Waterlinieweg rechts afslaat naar Galgenwaard, staat niet haaks op het fietspad (daar is 5 m afstand tussen afrit en fietspad voor nodig). Zij kunnen fietsers die vanaf het fort komen niet goed zien aankomen. Daarom zal de VRI hier 24/7 moeten werken.
Wij zien twee manieren om dit probleem te verminderen:
- Geen VRI toepassen – dat lichten we verderop in de brief toe;
- Het verkeer op de afrit tot voorbij deze VRI over 1 rijstrook leiden. Dan kan er voldoende opstelruimte worden gevonden voor overstekende auto’s en zijn afslaande auto’s voldoende ingedraaid en hebben dan voldoende zicht op de fietsers.
Om het probleem van het nét wat te smalle fietspad en het te smalle voetpad te verminderen, adviseren wij u om ze beide à niveau te maken. Zowel fietsers als voetgangers houden een schuwafstand aan van ongeveer 25 cm vanaf de stoeprand. Door fiets- en voetpad à niveau te maken win je daarom een halve meter bruikbare ruimte.
Opheffen fietspad langs de Kromme Rijn
Het zojuist geasfalteerde fietspad langs de Kromme Rijn moet op termijn een voetpad gaan worden. Dat vinden we heel erg jammer, het is een prachtige fietsroute en niet druk. Kan het niet als fietsroute in gebruik blijven?
Wij verwachten niet dat de nieuwe fietsroute net zo aantrekkelijk zal worden. Het extra verkeerslicht zal die route juist vervelender maken. Wij verwachten daarom dat fietsers gebruik zullen blijven maken van dit pad. Om fietsers de nieuwe route te laten gebruiken is het cruciaal dat de hinder van het extra verkeerslicht zo klein mogelijk blijft.
Herculeslaan
Het fietspad aan de noordzijde van de Herculeslaan wordt een tweerichtingsfietspad, daar zijn we erg blij mee. De Herculeslaan moet, volgens het Mobiliteitsplan, een 30-km weg worden. De Venuslaan / Rubenslaan wordt een “inprikker”, die ook “ergens” naar 30 km gaat.
Momenteel heeft de Herculeslaan voorsorteerstroken voor de Kromhoutkazerne. Daarmee heeft de weg de uitstraling van een soort “Provincialeweg”. Gevoelsmatig kun je hier 80 km/u rijden. In de ontwerptekening zijn de voorsorteerstroken verwijderd. Het gestrekte profiel en de midden verharding wekken echter nog geen “30-km wegbeeld”. We willen vragen om wat meer bochten in de rijlopers toe te voegen, dat zouden kunnen helpen om de snelheid van het autoverkeer omlaag te brengen.
Er is een plek omcirkeld voor de langzaam-verkeersoversteken. We gaan er van uit dat fietsers hier ook een oversteekplek krijgen. Zodat iemand die vanaf de Kazerne naar Lunetten wil, het verkeerslicht bij de afrit van de Waterlinieweg kan vermijden. Of vanaf de Laan van Minsweer makkelijker naar het stadion kan rijden. Het is handig als die oversteken uitkomen bij de inrit van de kazerne en de inrit van het Galgenwaard-terrein voor fietsers en voetgangers. Een middenberm in zo’n oversteek is erg fijn, dan kun je de (toch best wel drukke) weg in twee etappes oversteken. De breedte van de middenberm moet idealiter ten minste zo groot zijn als de lengte van bakfietsen en fietsen met aanhangers.
Bij zo’n brede middenberm is het mogelijk om er bomen in te plaatsen. Dat versterkt het 30-km-weg gevoel, het verkeer zal daardoor nog iets rustiger gaan rijden. De auto-rijloper aan de noordkant van de weg moet wel 5 meter van het fietspad af blijven liggen bij de inrit van de kazerne. Dat vermindert het aantal ongevallen tussen afslaande auto’s en fietsers op het fietspad.
We verbazen ons er over dat er aan de zuidkant geen voetpad staat ingetekend. Het start op de tekening wel, vlakbij de Waterlinieweg, maar loopt dood. Er is wel een bushalte ingetekend en een KR plek. Zorgt u dat deze voorzieningen voor voetgangers bereikbaar zijn zónder dat ze op het fietspad moeten lopen? We denk dat er een olifantenpad zal ontstaan tussen de ingang van de kazerne en de bushalte aan de noordkant van de Herculeslaan. Of legt u daar al een paadje voor aan?
Aansluiting Weg tot de Wetenschap en Laan van Maarschalkerweerd
In het overleg heeft u aangegeven dat een rotonde hier niet mogelijk is. Mogelijk wordt dit een hoofdroute voor het OV en bussen hebben moeite met rotondes. Het probleem met deze aansluiting is dat de bochten voor het autoverkeer niet haaks zijn. Daardoor kan verkeer met fikse snelheden de bocht om. Tegelijk steken hier veel basisschoolkinderen en tieners over die gaan sporten. Drommen tegelijk.
De kruising wordt (weer) wat compacter gemaakt, dat zal wat schelen. We verzoeken u om rammelstroken (zoals op de foto) toe te passen. Het weggedeelte dat voor hen wordt toegevoegd, moet voor personenauto’s niet goed bruikbaar zijn. Personenauto’s mijden de rammelstroken, maken dus alsnog een krappe bocht snijden de bochten niet af. Bussen en vrachtwagens hebben door hun grote wielen veel minder hinder van rammelstroken. Bij de Niels Bohrweg werkt het verrassend goed om de snelheid van het autoverkeer te verminderen. https://www.youtube.com/shorts/y8x1N3txsY8.
Voor fietsers moet de boogstraal overigens minstens 5 meter zijn bij zijpaden.
De kruising wordt (weer) wat compacter gemaakt, dat zal wat schelen. We verzoeken u om rammelstroken (zoals op de foto) toe te passen. Het weggedeelte dat voor hen wordt toegevoegd, moet voor personenauto’s niet goed bruikbaar zijn. Personenauto’s mijden de rammelstroken, maken dus alsnog een krappe bocht snijden de bochten niet af. Bussen en vrachtwagens hebben door hun grote wielen veel minder hinder van rammelstroken. Bij de Niels Bohrweg werkt het verrassend goed om de snelheid van het autoverkeer te verminderen. https://www.youtube.com/shorts/y8x1N3txsY8.

Voor fietsers moet de boogstraal overigens minstens 5 meter zijn bij zijpaden.
Wel of geen verkeerslicht
De aansluiting bij de Waterlinieweg zal worden geregeld met een verkeerslicht. Dat vinden we heel erg jammer, want verkeerslichten hebben veel nadelen voor fietsers. We sturen daarover een separaat document mee.
Op dit moment is de verkeersintensiteit hier te hoog. Maar het zou kunnen dat op termijn de Laan van Maarschalkerweerd wordt afgesloten voor auto’s, omdat de tram twee keer zo vaak gaat rijden. De tram kruist de Laan van Maarschalkerweerd onder een scherpe hoek. Met de huidige frequentie is dat te regelen met een VRI, op termijn mogelijk niet meer. Als die Laan wordt afgesloten voor autoverkeer, scheelt dat ook in de drukte bij de afrit van de Waterlinieweg. Daarnaast is al meermaals aangetoond dat 1% meer weglengte leidt tot 1% meer autoverkeer. https://cityobservatory.org/the-fundamental-global-law-of-road-congestion/. Het opheffen van de snelweg bij Hoog Catharijne, gevolgd door een knip in die weg én een knip in de Croeselaan, laat ook zien dat de hoeveelheid autoverkeer best kan afnemen als er wegen worden opgeheven.
We hopen daarom van harte dat op termijn het verkeerslicht alsnog kan worden verwijderd. Voor de Rubenslaan en Venuslaan zijn al plannen in de maak. De weg zal worden versmald en de verkeerslichten kunnen dan weg. Dat betekent ook dat er veel meer fietsers via die weg naar het Stadion zullen gaan fietsen. Het is zo jammer dat hier meerdere stops overblijven! Voor automobilisten wordt ernaar gestreefd dat ze binnen een afstand van een paar honderd meter niet meermaals moeten stoppen. De verkeerslichten worden voor auto’s “gekoppeld”. Fietsers hebben hier twee of drie stops kort achter elkaar. Links afslaande fietsers moeten op één kruising ook meestal twee keer wachten. De kruising aan de oostkant van de Waterlinieweg ligt in zijn geheel in een 30-km zone. Volgens de SWOV horen in 30 km gebieden geen verkeerslichten. Bij verkeerslichten verwacht iedereen een maximumsnelheid van 50 km/uur en is de technisch mogelijke snelheid nog veel hoger.
Als er aan de westkant een verkeerslicht nodig is, betekent dat niet automatisch dat dat aan de oostkant ook het geval is. Net zoals er in de Hinderstenlaan (in Vleuten) een rotonde ligt, terwijl het verkeer opstroopt voor het verkeerslicht met de Haarrijnse Rading; het is dus zeker geen uitzondering om twee verschillende kruispuntoplossingen bij elkaar te leggen.
Omdat het op termijn heel goed zou kunnen dat dit verkeerslicht niet meer nodig is, vinden we dat er ingetekend moet worden welke verharding over moet blijven als hier een rotonde zou komen. Die fundering moet nu al worden aangebracht, zodat t.z.t. dit punt makkelijk is om te bouwen naar een rotonde. Een halve meter fundering “aanhelen” voor een rijstrook is niet eenvoudig. Er nu rekening mee houden kan wél en gaat t.z.t. veel geld en moeite schelen.
Stadionterrein
Er moeten op het terrein van het stadion voldoende veilige fietsenrekken komen voor alle bezoekers, uiteraard met aanbindmogelijkheid. Inrichting als “shared space” werkt alleen als iedereen oplet. We verwachten niet dat voetgangers hier erg alert op fietsers zullen zijn. We vinden het verstandig als u de fietsroutes en laad-losroutes op het terrein duidelijk markeert, zodat voetgangers weten waar ze rustig kunnen staan praten, en waar ze op verkeer moeten letten. Kortom: organiseer de routes naar de fietsenstalling!
Afsluitend
Indien gewenst zijn we graag bereid onze zienswijze mondeling toe te lichten. We zien uit naar het reactiedocument en blijven graag op de hoogte van de verdere ontwikkelingen van het plan
Fietsersbond afdeling Utrecht
Peter van Bekkum
Voorzitter
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Groot onderhoud en inrichting Janskerkhof Groot onderhoud en inrichting Janskerkhof
Reactie Fietsersbond groot onderhoud en inrichting Janskerkhof Vriendelijk dank voor de mogelijkheid om te reageren op de plannen voor groot…
Gepubliceerd op: -
Vasco da Gamalaan e.o. Vasco da Gamalaan e.o.
Waarom is het Voorlopig ontwerp veel slechter dan het Programma van Eisen? Een van de doelen van het project is…
Gepubliceerd op: -
Herinrichting Tuinwijkroute Herinrichting Tuinwijkroute
Vriendelijk dank voor de mogelijkheid om namens de Fietsersbond onze inbreng voor de plannen voor de Tuinwijkroute met een brief…
Gepubliceerd op: