Vriendelijk dank voor de mogelijkheid om te reageren op het schetsontwerp voor het project Weerdsluis en omgeving. We hebben als lid van de klankbordgroep meegedacht over de verschillende onderdelen van het plan om deze plek in te richten als verblijfsgebied.
Opzet van de klankbordgroep
We willen de gemeente een compliment maken voor de gekozen opzet van de klankbordgroep, met een vertegenwoordiging van onder meer bewoners, ondernemers en belangenorganisaties. In de overleggen met de klankbordgroep zijn de verschillende belangen ingebracht en de vertegenwoordigers van de verschillende belangen zijn met elkaar in gesprek gegaan. Deze werkwijze biedt inzicht in de deelnemers dat de gemeente een afweging maakt van de verschillende belangen en dat het onmogelijk is om aan alle uiteenlopende belangen tegemoet te komen. We gaan er vanuit dat in de reactienota en in de andere documentatie over het project transparant naar voren komt welke belangen in beschouwing zijn genomen en welke afweging van de onderscheiden belangen is gemaakt.
In het verblijfsgebied staat de voetganger op één
De stad Utrecht groeit: er wonen en werken steeds meer mensen. Om die groei het hoofd te bieden, vergroot de gemeente het gebied met voorzieningen. Dat doet ze door de binnenstad uit te klappen “over de Singel heen”. Dat deed ze eerder al onder meer door het gebied rondom de Ooster- en Westerkade verblijfsgebied te maken en met de huidige ontwikkelingen van het Beurskwartier. Met het project omgeving Weerdsluis doet ze nu iets vergelijkbaars aan de noordkant van het Singelgebied. Die keuze leidt er toe dat er in het gebied (net als bij de Ooster- en Westerkade) minder ruimte is voor de fiets: de fiets is er te gast en er wordt zelfs gedacht over fietsvertragende maatregelen. We vinden dat jammer, maar we snappen de afweging wel. Gelukkig wordt het niet verboden om er te fietsen, zoals in een aantal straten van het voetgangersgebied binnen de Singels. Toegankelijkheid van het gebied voor fietsers is met name voor mensen die minder goed ter been zijn erg belangrijk.
Goede verbindingen voor de fiets om het Weerdsluisgebied heen
In de ontwerptoelichting wordt het doel van het project uit het startdocument aangehaald. Het doel is (onder meer) om in het gebied een prettig verblijfsklimaat te bieden in combinatie met goede noord-zuid en oost-west verbindingen voor voetgangers en fietsers. De hoofdfietsroutes lopen volgens de ontwerptoelichting om het gebied heen, dat betreft de noord-zuid routes Oudenoord en Hopakker en oost-west routes Kaatstraat – Stenenbrug – Adelaarstraat en Van Asch van Wijckskade en Nieuwekade. Op ieder van deze routes gaan we hieronder in.
Hopakker
De Hopakker voldoet wat ons betreft aan eisen van een hoofdfietsroute. Zeker als bij de realisatie van de Fietsroute Om de Noord (FON) het verkeerslicht bij de kruising met de Adelaarstraat wordt weggehaald, zoals dat beschreven staat in het plan voor FON.
Oudenoord
De Oudenoord is (met de Weerdsingel Westzijde) een vreselijk verkeersriool, waar fietsers richting binnenstad veel vertraging oplopen bij de verkeerslichten bij de Monicabrug. Bewoners van de Weerdsingel Westzijde hebben ons meermaals gevraagd om er bij de gemeente op aan te dringen om haast te maken met plannen voor een andere, fietsvriendelijker inrichting van deze straat. We begrijpen dat dat buiten het bereik van het plan voor de Weerdsluis ligt, maar vanuit de doelstelling van het project voor goede fietsverbindingen om het gebied heen willen we dit toch bij u onder de aandacht brengen.
Kaatstraat – Adelaarstraat
De route Kaatstraat – Stenenbrug – Adelaarstraat is onderdeel van de Fietsroute Om de Noord (FON). Voor FON werkt de gemeente aan een definitief Voorlopig Ontwerp (VO). We hebben in november 2024 een reactie opgsteld op het concept VO voor FON, waarin we een aantal grote zorgen hebben uiteengezet. We gaan er vanuit dat de gemeente welwillend kijkt naar onze opmerkingen, met het oog op het vergroten van de aantrekkelijkheid van de route Kaatstraat – Adelaarstraat, om daarmee fietsers te verleiden het Weerdsluisgebied te vermijden. Het kan toch niet zo zijn dat in wereldfietsstad nummer 1 het Weerdsluisgebied minder aantrekkelijk gemaakt wordt voor fietsers en de herinrinchting van FON niet leidt tot een substantiële verbetering van de veiligheid?
Nieuwekade
De Nieuwekade maakt onderdeel uit van het plan voor de Weerdsluis. Fijn dat de rijbaan hier versmald wordt en dat er meer groen komt. We missen echter maatregelen aan de Nieuwekade om de oost-west fietsverbinding te verbeteren. We willen graag dat fietsers tussen enerzijds de Weerdsingel Oostzijde en anderzijds de Daalsesingel (en vice versa) goed bediend worden. Voor deze fietsers betekent de route via FON een te grote omrijafstand. Zij kunnen verleid worden via de binnenkant van de Singel te fietsen, via de Van Asch van Wijcksbrug, Van Asch van Wijckskade, Nieuwekade en dan via de Monicabrug naar de Weerdsingel Westzijde of, de Nieuwekade vervolgend, naar de Paardenveldbrug met mogelijke aansluiting naar de Knipstraat richting Lombok. De oversteek over de Daalsesingel is op dit moment nog niet erg aantrekkelijk, maar we verwachten een forse verlichting van de verkeersdruk door de aanstaande knip in de Catharijnesingel. Mogelijk worden de verkeerslichten bij de kruising van de Daalsesingel x Paardenveldbrug x Knipstraat dan helemaal overbodig.
We geven nog een paar overwegingen bij het voorstel van de gemeente voor de Nieuwekade:
- Om deze door de gemeente voorgestelde oost-west route voor fietsers aantrekkelijk te maken, moet de kruising van de Nieuwekade met de Jacobsstraat bij de Monicabrug worden verbeterd. Fietsers moeten hier veilig en vlot kunnen oversteken. De oversteek van de Jacobsstraat wordt bemoeilijkt door de bussen op de Jacobsstraat. Het zal niet eenvoudig zijn hier een vlotte en veilige uitwerking voor fietsers te realiseren, we vragen de gemeente om hier een goede oplossing te realiseren.
- De Weerdsingel westzijde is voor fietsers niet aantrekkelijk. We hebben eerder met bewoners van de Weerdsingel-westzijde gesproken over hun wensen om het autoverkeer te verminderen en over de mogelijkheden voor een andere inrichting van de Weerdsingel westzijde. We zouden blij zijn met een fietsvriendelijker inrichting van de Weerdsingel-westzijde. Gezien de huidige verkeersdrukte en de bomen die niemand wil kappen (wij ook niet), zien we geen mogelijkheid om de route van de Amsterdamsestraatweg naar de Monicabrug veilig te krijgen. Daarvoor is eerst een sterke reductie van het autoverkeer noodzakelijk. Het fietspad de andere kant op, van Oudenoord naar de Amsterdamsestraatweg kan wel worden verbreed.
- Bij de uitwerking van het plan voor park Paardenveld hebben we de gemeente gevraagd om een nieuwe brug te maken over de Singel, aansluitend op de Daalsesingel, tussen de kruisingen van de Daalsesingel met de Daalse tunnel en de Amsterdamsestraatweg. De brug sluit aan op de route vanaf de Monicabrug via de Nieuwekade naar het park. Die brug was er vóór het dempen van de Singel ook, in de vorm van de Molenbrug. Hiermee wordt fietsers de mogelijkheid geboden om de Weerdsingel-westzijde te mijden en via de Nieuwekade (of de Waterstraat) te rijden. We zijn blij met het voornemen van de gemeente om, in het kader van de maatregelen voor de omgeving Weerdsluis, de Nieuwekade te versmallen en te vergroenen. We willen dat de gemeente dit niet alleen doet voor het deel van de Nieuwekade tussen de Zandbrug en de Monicabrug, maar ook tussen de Monicabrug en Park Paardenveld.
Weerdsluisgebied
We willen dat bezoekers van de voorzieningen in de omgeving van de Weerdsluis zoveel mogelijk te voet of op de fiets komen. De fiets maakt het mogelijk dat ook inwoners vanuit de wat verder weg gelegen wijken de voorzieningen gemakkelijk kunnen bezoeken. Daarom vragen we de gemeente om het voor fietsers zo gemakkelijk mogelijk te maken om in het Weerdsluisgebied te komen en hun fiets veilig te stallen.
Fietsen op de Bemuurde Weerd oostzijde
De Bemuurde Weerd oostzijde is een onmisbare schakel in het fietsnetwerk: essentieel onderdeel van de doorgaand fietsroute langs de Vecht tussen het centrumgebied en Overvecht en een aantrekkelijke fietsroute naar Ondiep en Zuilen. We zijn het stellig oneens met bewoners waar zij ervoor pleiten om fietsers te weren van de Bemuurde Weerd oostzijde. We willen dat alle fietsers in het Weerdsluis gebied welkom blijven. Als deze route minder bruikbaar zou worden, dan zijn eerder gedane investeringen in het verbeteren van de fietsroutes langs de Vecht (aan de oostzijde o.a. Zandpad en Vechtdijk, aan de westzijde o.a. Zeedijk, Hogelanden WZ., Pompoenstraat) voor niets geweest. We zijn er van overtuigd dat de ruimtelijke kwaliteit van de Bemuurde Weerd oostzijde sterk verbetert als auto’s daar niet meer geparkeerd kunnen worden en doorgaand autoverkeer onmogelijk wordt gemaakt. Als gemotoriseerd verkeer toegestaan blijft op de Bemuurde Weerd oostzijde willen we er voor pleiten om de snelheid van dat verkeer te verlagen door een slingerend profiel te realiseren, bijvoorbeeld door bloembakken te plaatsen.
Bewoners van de Bemuurde Weerd oostzijde geven aan dat ze zich zorgen maken over de hoge snelheid waarmee fietsers op de Bemuurde Weerd oostzijde rijden, waarbij ze aangeven dat dit met name bezorgfietsen betreft. Die zorgen kunnen we invoelen, zeker met de groeiende verschillen in snelheid tussen tweewielers door e-bikes, fatbikes en speed pedelecs. Maar uit ongevallencijfers komt naar voren dat de kans dat fietsers ongevallen veroorzaken waarbij slachtoffers vallen vrijwel nihil is. Goed nieuws voor de bewoners en voor ons is dat flitsbezorging op haar retour is; in het voorjaar van 2024 werd bekend dat Getir1 en Gorillas2 zich terugtrekken uit Nederland. Gorillas heeft nog een vestiging aan de Westerdijk, om de hoek bij de Weerdsluis, maar die zal dus verdwijnen, waarmee ook de overlast zal verdwijnen.
Een andere categorie overlastgevers op de fiets zijn berijders van fatbikes. Veel fatbikes worden voorzien van een gashendel, waardoor de berijder niet meer hoeft mee te trappen, en ze worden vaak opgevoerd3. Dat maakt dat het feitelijk geen e-bikes meer zijn maar illegale brommers. We vragen de gemeente om bij de politie aan te dringen op stevige handhaving op deze nieuwe voertuigen. Opvoeren of installeren van een gashandel is verboden, wij zouden willen dat zo’n illegaal voertuig meteen in beslag genomen wordt als een overtreding wordt geconstateerd. Fatbikes die voldoen aan de geldende regelgeving zijn gewoon e-bikes en zijn wat ons betreft gewoon welkom op de Bemuurde Weerd oostzijde.
Voor racefietsers, speed pedelec rijders en andere haastige fietsers is de omgeving van de Weerdsluis geen aantrekkelijke route. Vanwege het karakter van verblijfsgebied en de klinkers mijden zij routes via de Bemuurde Weerd OZ en WZ. We weten uit diverse onderzoeken dat de meerderheid van deze snelle fietsers dit soort routes mijdt en via voor hen aantrekkelijke alternatieve routes rijdt.
Bemuurde Weerd westzijde
We zijn blij met het voornemen van de gemeente om op de Bemuurde Weerd westzijde meer ruimte te maken voor fietsparkeren. Dat zal ten koste gaan van autoparkeerplaatsen. De behoefte aan meer fietsparkeerplekken is groot, met name bij Ekko, maar ook meer ten noorden daarvan zien we veel fietsen die bij (of aan) het hekwerk langs de sluis, waarvoor we graag zien dat die een fietsenrek krijgen.
Ten slotte
We lichten desgewenst onze ideeën over de herinrichting van de omgeving Weerdsluis desgewenst graag toe. We zien uit naar de reactienota en blijven graag betrokken bij het vervolg van het proces.
Fietsersbond afd Utrecht
Peter van Bekkum
Voorzitter
1 https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3730428/na-roerige-tijden-vertrekt-flitsbezorger-getir-definitief-uit-utrecht
2 https://www.duic.nl/algemeen/flitsbezorgers-getir-en-gorillas-vertrekken-uit-utrecht-alleen-flink-blijft-over/
3 https://www.mobiliteit.nl/mobiliteitsbeleid/2024/07/02/ruim-helft-gecontroleerde-fatbikes-in-amsterdam-is-opgevoerd-een-wildgroei/
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Rondje stadseiland Rondje stadseiland
Op de agenda van uw Raad staat komende donderdag 23 januari de Afrondende besluitvorming na debat, over Raadsbrief Uitvoeringsprogramma oeverpark…
Gepubliceerd op: -
Knip in de Catharijnesingel Knip in de Catharijnesingel
Door het doorgaand autoverkeer van de Catharijnesingel te weren, wordt het nog fietsvriendelijker. Nog fijner om langs de singel te fietsen, nog minder herrie en luchtverontreiniging.
Gepubliceerd op: -
Fietsroute Om de Noord Fietsroute Om de Noord
Fijn dat de FON-route fietsvriendelijk, als een herkenbare en comfortabele fietsroute wordt ingericht. We zien FON als alternatief voor de Singelroute, die tussen de Weerdsingel Oostzijde en Westzijde is onderbroken ter hoogte van de Weerdsluis. De route via FON moet echt heel aantrekkelijk worden om fietsers te verleiden om niet de drukke binnenstadsas te gebruiken.
Gepubliceerd op: