Op 5 december voert u met elkaar een debat over de knip in de Catharijnesingel. We informeren u graag over onze visie hierop.
Knip: geen nieuw idee
Het realiseren van een knip in de Catharijnesingel is geen nieuw idee. Zoals ook in het Programma van Eisen en Voorlopig Ontwerp van ‘Bestemming Catharijne’ (d.d. 7 oktober 2024) staat beschreven: de knip is voor het eerst genoemd in het bestemmingsplan Catharijnesingel 2010 en opgenomen in het RSU 2040 en in het Mobiliteitsplan 2040. De gemeenteraad heeft hierover in het verleden al debatten gevoerd en mee in gestemd. We zijn blij dat de gemeente nu doorpakt en één van de knips daadwerkelijk gaat realiseren.
Participatie
Rondom het opstellen van het Mobiliteitsplan heeft de gemeente een breed participatieproces ingericht, waarin we ook als Fietsersbond betrokken zijn geweest. We zijn gedurende dat proces geïnformeerd over de ideeën voor een aantal knips en de varianten die daarbij een rol speelden. In dat proces hebben we op het idee positief gereageerd, omdat het bijdraagt aan het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers, aan de vlotte doorstroming van fietsers en aan een nog prettiger fietsroute langs de Singel.
Fijn fietsen langs de Singel
De knip in de Catharijnesingel zorgt ervoor dat het doorgaande autoverkeer op de Singel wordt beperkt. Eerder al werden de rijbanen van de Catharijnebaan opgeheven en werd de Singel weer uitgegraven. Niemand in de stad bestrijdt dat dit een heel positieve verandering is. Het zorgde voor fietsers voor minder autoverkeer, minder herrie, minder luchtverontreiniging. En voor een veel prettiger omgeving om in te fietsen.
Zoals we in de Raadsinformatiebijeenkomst al hebben genoemd: er mag best nog een tandje bijgezet. Door het doorgaand autoverkeer van de Catharijnesingel te weren, wordt het nog fietsvriendelijker. Nog fijner om langs de singel te fietsen, nog minder herrie en luchtverontreiniging.
Oversteekbaarheid
Naast het effect voor fietsers langs de Catharijnesingel is er nog een gunstig effect voor fietsers, op (onder meer) deze kruispunten van de Singel:
- kruispunt van de Amsterdamsestraatweg, de Daalsetunnel en de Daalsesingel;
- kruispunt Knipstraat, Catharijnesingel en Paardenveldbrug;
- kruispunt Smakkelaarskade, Catharijnesingel en Vredenburg;
- kruispunt Moreelsepark, Catharijnesingel en Marga Klompébrug;
- kruispunt Bleekstraat met Catharijnesingel.
Het verkeer op de genoemde kruispunten wordt met verkeerslichten geregeld. De noodzaak om het verkeer hier met verkeerslichten te regelen wordt een heel stuk kleiner als het doorgaand autoverkeer op de Singel wordt geweerd, het wordt dan een stuk rustiger op de Singel. Wij denken dat daardoor op al deze kruispunten het verkeerslicht overbodig wordt. Het uitschakelen (en uiteindelijk weghalen) van de verkeerslichten draagt er zeker aan bij dat fietsers (en voetgangers) de Catharijnesingel vlotter dan nu kunnen oversteken. En ook veiliger kunnen oversteken, omdat weggebruikers naar elkaar gaan kijken en niet meer (alleen) naar het verkeerslicht. Het negeren van het rode licht, per vergissing of doelbewust, zal niet meer gebeuren en leidt dus niet meer tot ongevallen. Ongevallen bij verkeerslichten gebeuren vaak met hoge snelheden (“oei, oranje, maar ik kan er nog net doorheen voor het rood wordt”) en leiden daardoor vaak tot aanzienlijke schade en letsel. Verkeerslichten zijn niet de veiligste kruispuntoplossing! Zeker in A-zone en 30 km gebieden zien wij ze daarom graag verdwijnen.
Als fietsers niet meer hoeven te wachten bij verkeerslichten om de Singel over te steken, dan heeft dat een paar heel fijne effecten voor veel grotere delen van de (binnen)stad:
- de reistijd voor fietsers wordt nog meer concurrerend in vergelijking met het autoverkeer dan ze nu al is; dat zal leiden tot nog meer fietsgebruik. Dat komt de openbare ruimte ten goede, want rijdend en geparkeerd nemen auto’s veel ruimte in dan fietsers;
- de oversteekbaarheid voor voetgangers verbetert op de binnenstadsas (Smakkelaarskade – Vredenburg – Lange Viestraat – Neude en ook bij de Nachtegaal – Reigerstraat kruispunt met de Maliebaan), omdat fietsers niet meer in één grote groep komen aanrijden, maar veel meer gelijkmatig in de tijd verdeeld. Waardoor het veel gemakkelijker wordt om de fietsstroom over te steken; voetgangers hoeven niet meer te wachten tot de groep fietsers is gepasseerd.
Bestemmingen blijven bereikbaar
Ondernemers hebben in de raadsinformatiebijeenkomst aangegeven dat bestemmingen in de binnenstad door de knip niet meer bereikbaar zouden zijn, er is een vergelijking gemaakt met de Amsterdamsestraatweg (ASW). Die vergelijking gaat mank, omdat de ASW over grote lengte geheel is afgesloten voor autoverkeer. De knip in de Singel betreft één plek, één doorsnede en geen traject. De bestaande parkeergarages bij Hoog Catharijne blijven vanuit het noorden en vanuit het zuiden bereikbaar. We delen de zorgen van de ondernemers over de onbereikbaarheid van bestemmingen in de binnenstad dus niet.
Ontheffingen
Voor doorgaand verkeer dat meent onevenredig getroffen te worden door de knip is er de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen. OV-busverkeer, taxi’s, hulpdiensten mogen de knip gewoon blijven passeren; de gemeente biedt specifieke groepen bewoners en anderen ook de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen.
Ten slotte
Wij zijn van mening dat de knip Catharijnesingel zorgt voor een nog fijnere stad; wij zijn vóór!
Fietsersbond afd Utrecht
Peter van Bekkum
Voorzitter
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Rondje stadseiland Rondje stadseiland
Op de agenda van uw Raad staat komende donderdag 23 januari de Afrondende besluitvorming na debat, over Raadsbrief Uitvoeringsprogramma oeverpark…
Gepubliceerd op: -
Reactie Fietsersbond schetsontwerp Weerdsluis en omgeving Reactie Fietsersbond schetsontwerp Weerdsluis en omgeving
Vriendelijk dank voor de mogelijkheid om te reageren op het schetsontwerp voor het project Weerdsluis en omgeving. We hebben als…
Gepubliceerd op: -
Fietsroute Om de Noord Fietsroute Om de Noord
Fijn dat de FON-route fietsvriendelijk, als een herkenbare en comfortabele fietsroute wordt ingericht. We zien FON als alternatief voor de Singelroute, die tussen de Weerdsingel Oostzijde en Westzijde is onderbroken ter hoogte van de Weerdsluis. De route via FON moet echt heel aantrekkelijk worden om fietsers te verleiden om niet de drukke binnenstadsas te gebruiken.
Gepubliceerd op: