Fijn dat het mogelijk is om te reageren op het plan voor de Fietsroute Om de Noord (FON). We hebben een paar opmerkingen.
- Fijn dat de FON-route fietsvriendelijk, als een herkenbare en comfortabele fietsroute wordt ingericht. We zien FON als alternatief voor de Singelroute, die tussen de Weerdsingel Oostzijde en Westzijde is onderbroken ter hoogte van de Weerdsluis. De route via FON moet echt heel aantrekkelijk worden om fietsers te verleiden om niet de drukke binnenstadsas te gebruiken.
- De plannen zien er op hoofdlijnen goed uit, we hebben er vertrouwen in dat er voldoende ruimte komt voor (rijdende) fietsers.
- We vinden het fijn dat er gezocht is naar extra plekken voor fietsparkeerplaatsen. En dat er best wat plekken zijn gevonden. Maar we zien ook aan de cijfers in de Ontwerptoelichting dat het niet genoeg is, dat de behoefte aan meer fietsparkeerplekken groter is dan waarin nu kan worden voorzien. Het zou fijn zijn als bij de uitwerking in DO en uitvoeringsontwerp de blik scherp gericht blijft op mogelijkheden om toch nog extra plekken te realiseren.
- We hebben het eerder ook aangegeven in onze reactie op de plannen voor de herinrichting van de Amsterdamsestraatweg: we hebben grote zorgen over de veiligheid van het haaksparkeren van auto’s op de Herenweg. Auto’s die achteruit uitparkeren hebben onvoldoende zicht op naderende fietsers, en andersom ook. We hebben gevraagd om de parkeervakken nog ten minste een halve meter dieper te maken, zodat fietsers en automobilisten elkaar kunnen zien voordat de auto de rijloper van de fietsers oprijdt.
- We zien in het plan dat langs de Herenweg, tussen de Singeldwarsstraat en de Singelstraat, 15 nieuwe haaksparkeerplekken zijn ingetekend, pal langs de fietsroute. We vinden dat een zeer ongelukkige keuze, omdat fietsers en automobilisten elkaar niet goed kunnen zien als de auto uitparkeert. De haaksparkeerplekken rijden nu uit op de parallelstraat en niet op de Herenweg, we willen dat dat zo blijft of dat de plekken als langsparkeren worden ingericht. Dit onderdeel is wat ons betreft echt een groot zorgpunt, de veiligheid van de fietsers gaat hier duidelijk achteruit.
- We vinden het fijn dat het verkeerslicht op het kruispunt van de Adelaarstraat met de Hopakker verdwijnt.
- We hebben in de VO-fase meegedacht over de inrichting van het kruispunt van de Adelaarstraat en de Joh de Bekastraat. De fietsroute maakt hier een bocht; van Adelaarstraat naar Joh de Bekastraat gaat dat vanzelf, maar fietsers die vanuit de Joh de Bekastraat komen en linksaf slaan naar de Adelaarstraat moeten voorrang verlenen aan het verkeer op de Adelaarstraat. We vinden dat niet logisch voor een doorfietsroute, we willen dat de fietsers voorrang uit de Joh de Bekastraat voorrang krijgen. Op pagina 8 van de ontwerptoelichting staat dat de rijloper een continu karakter heeft door de donkerrode kleur van de verharding, hier klopt dat niet, het continue karakter vervolgt via de Adelaarstraat, de Joh de Bekastraat heeft een duidelijk andere inrichting dan de Adelaarstraat. Het blijft een uitdaging om fietsers op de Adelaarstraat te verleiden om rechtsaf te slaan naar de Joh de Bekastraat. Dit vraagt om duidelijk zichtbare bewegwijzering. Daarover staat niets in de ontwerprichtlijn en dat vinden we een gemis, kan het document daarmee worden aangevuld?
- In de tekening zijn de Joh de Bekastraat, de Van ‘s-Gravezandestraat en Van Coehoornstraat ingekleurd met een kleur die in de legenda niet is opgenomen of niet klopt. De verharding van genoemde straten wordt volgens de legenda uitgevoerd als parkeerplaats, we denken dat dat niet klopt. In de legenda komt de kleur van het voetpad ook in de buurt van de kleur van de straten. Maar in de ontwerptoelichting staat ‘fietsvriendelijke klinkers’, dat is naar ons idee niet hetzelfde als voetpad. Kan de legenda worden aangepast zodat de kleur van de straten er goed in wordt vermeld?
- In de ontwerptoelichting staat dat op de Kaatstraat en Adelaarstraat de max snelheid 30 km wordt. We missen zo’n vermelding bij de Herenweg, bij de straten in de Vogelenbuurt.
- Onderdeel van FON is ook het kruispunt met de Blauwkapelseweg. Onlangs hebben we de gemeente een reactie gestuurd voor het ontwerp van de doorfietsroute Utrecht – Amersfoort, die via de Kleine Singel en Blauwkapelseweg naar de Alexander Numankade loopt. We herhalen hier wat we in die reactie hebben opgeschreven, dat we willen dat de verkeerslichten op het kruispunt Griftpark x Blauwkapelseweg x Alexander Numankade verdwijnen. De verkeersdrukte is er laag genoeg en de fietsroute wordt er een stuk vlotter van.
- Hoewel de brug bij dit kruispunt geen onderdeel is van FON, willen we toch aangeven dat we het jammer vinden dat de renovatie van de brug een apart project is geworden en pas op een later moment uitgevoerd kan worden.
- Volgens de ontwerptoelichting is de Alexander Numankade onderdeel van de doorfietsroute Utrecht – Amersfoort. Dat klopt wel voor het deel tussen de Blauwkapelseweg en de Jan van Galenstraat, maar niet voor het deel vanaf de Jan van Galenstraat tot het begin van de F.C. Dondersstraat (met dubbel s, in de ontwerptoelichting staat maar één s). We hebben een opmerking over de kruising van de Alexander Numankade en de Van Speijkstraat; daar staan de paaltjes niet conform de richtlijn. Er staan twee palen in de rijloper van het fietspad, aan weerszijden van de inleidende belijning. De belijning is er om te waarschuwen voor een paal in het midden van de rijloper, maar hier kun je over de belijning fietsen en precies tussen de palen door fietsen. Precies wat een fietser niet verwacht, dus. Ook in de berm, direct naast het fietspad, staat aan weerszijden van de rijloper een paaltje, op te korte afstand van het fietspad. We stellen voor de opstelling van de palen zo te wijzigen dat er twee palen in de rijloper staan, die samen zorgen voor drie openingen voor de fietsers met gelijke breedte. Alternatief is de plaatsing van één paal midden op de inleidende markering. We willen graag dat de palen in de berm verdwijnen.
- We zijn benieuwd naar het ontwerp van fietsroute op de Alexander Numankade tussen de kruising met de Jan van Galenstraat en de F.C. Dondersstraat, met name van de kruispunten met de Griftbrug en Van Speijkstraat / Evertsenstraat. We gaan er vanuit dat ook op dit deel van de route 30 km wordt ingesteld als max snelheid.
We zijn graag bereid om onze reactie mondeling aan u toe te lichten. We zien uit naar de reactienota en blijven graag betrokken bij de verdere uitwerking.
Vriendelijke groeten,
Fietsersbond afd Utrecht
Peter van Bekkum
voorzitter
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Knip in de Catharijnesingel Knip in de Catharijnesingel
Door het doorgaand autoverkeer van de Catharijnesingel te weren, wordt het nog fietsvriendelijker. Nog fijner om langs de singel te fietsen, nog minder herrie en luchtverontreiniging.
Gepubliceerd op: -
Inbreng Fietsersbond Raadsinformatiebijeenkomst Rijnenburg Inbreng Fietsersbond Raadsinformatiebijeenkomst Rijnenburg
Door basisvoorzieningen op wijkniveau te realiseren, hoeven bewoners voor hun dagelijkse behoeften de wijk niet uit. Dat scheelt enorm in het aantal (lange afstands)verplaatsingen. Als voorzieningen ‘om de hoek’ zijn, kunnen verplaatsingen daarnaartoe te voet of op de fiets gemaakt worden. We vragen om voorzieningen die vanaf dag 1 belangrijk zijn voor de bewoners op wijkniveau te realiseren: supermarkten, kinderdagverblijven, basisscholen, horeca.
Gepubliceerd op: -
Doorfietsroute Utrecht-Amersfoort Doorfietsroute Utrecht-Amersfoort
Reactie Fietsersbond op het Voorlopig Ontwerp We maken graag gebruik van de mogelijkheid om onze reactie te geven op het…
Gepubliceerd op: