Vriendelijk dank voor de mogelijkheid om te reageren op de plannen voor het opnieuw inrichten van het Amazonekwartier in de wijk Overvecht. Dank ook voor uw eerdere toelichting van de plannen in enkele stakeholderbijeenkomsten, waarbij we inbreng hebben geleverd.
30 km zone
We zijn blij met het doel van de herinrichting om de wegen in het gebied in te richten met een maximum snelheid van 30 km/u. Dit doet u deels door de straten smaller te maken. We denken dat dit inderdaad kan leiden tot een lagere snelheid van het autoverkeer. Tegelijk zijn we bang dat dit er toe kan leiden dat fietsers, meer nog dan nu het geval is, de vouwen uit de broek worden gereden door autoverkeer dat (ook in de huidige situatie) te dicht langs de fietsers rijdt. We willen daarom vragen om te monitoren dat de snelheid op de straten in het gebied daadwerkelijk voldoende daalt en als dat niet voldoende het geval is, aanvullende maatregelen (bijvoorbeeld extra drempels, hogere drempels) te nemen om een lagere snelheid af te dwingen. Een maximumsnelheid van 30 km betekent een maximumsnelheid van 30 km, geen V85 van 30 km.
Bussluis Amazonedreef
We zijn niet blij met het doel van het project om de bussluis in de Amazonedreef te verwijderen. We hebben eerdere plannen om de bussluis weg te halen met succes aangevochten. De rechtbank heeft de gemeente opgedragen om aanvullende maatregelen te nemen om onder meer de verkeersveiligheid te waarborgen. We zien in de voorgestelde maatregelen dat de gemeente welwillend naar de opdracht van de rechtbank heeft gekeken, maar wij houden grote zorgen over de verkeersveiligheid op de Amazonedreef, als doorgaand autoverkeer hier wordt gefaciliteerd door het weghalen van de bussluis. We zijn daarom blij dat in de concept omgevingsvisie is opgenomen dat er juist meer knips voor autoverkeer worden genomen in Overvecht, zodat de fiets aantrekkelijker wordt. Wij zijn er niet gerust op dat de Amazonedreef zonder bussluis voldoende veiligheid biedt voor de kwetsbare fietsers.
Uit de evaluatie van het aanbrengen op fietsstroken op de Bottensteinweg in Vleuten bleek dat fietsstroken nauwelijks voor een lagere snelheid of minder bijna-ongevalen zorgen. De voorgestelde plateaus remmen de snelheid nauwelijks. Om de snelheid van het gemotoriseerde verkeer daadwerkelijk onder de 30 km te krijgen, zullen bus-onvriendelijke drempels nodig zijn. Op de Burg. Reigerstraat helpen de drommen fietsers mee om de snelheid van het autoverkeer te verminderen. Op de Amazonedreef rijden daarvoor te weinig fietsers. De voorgestelde weginrichting is uiteindelijk niet veel anders dan de andere doorgaande wegen in Overvecht en op die wegen gebeuren duidelijk meer ongevallen dan nu op de Amazonedreef met bussluis.
Wij denken dat het weghalen van de bussluis in strijd is met het beleid in het Mobiliteitsplan, omdat het mobiliteitsplan ernaar streeft om verkeer zoveel mogelijk via gebiedsontsluitingswegen te laten rijden. De Amazonedreef is geen gebiedsontsluitingsweg maar een erftoegangsweg, doorgaand verkeer moet via bijvoorbeeld de Carnegiedreef worden afgewikkeld.
Destijds heeft de Raad het burgerinitiatief omarmd om de bussluis weg te halen, maar dat burgerinitiatief spiegelde voor dat de kosten € 10.000 zouden zijn, wat alleen klopt zonder de benodigde aanvullende veiligheids- en geluidsmaatregelen. Hoeveel extra kosten moeten worden gemaakt wegens geluidsislatie van de aanliggende woningen? Wil de Raad echt zoveel geld uittrekken voor iets dat strijdig is met het eigen vastgestelde beleid en waarschijnlijk door de uitgangspunten in de Omgevingsvisie na enige tijd weer wordt teruggedraaid? Tenslotte is er alleen op basis van de handtekeningen onder het burgerinitiatief een besluit genomen. Er is geen draagvlak in de buurt onderzocht.
Om recht te doen aan de uitspraak van de rechter stelt de gemeente in het plan voor de Amazonedreef alleen een paar niet-effectieve plateaudrempels voor. Wij vinden dat onvoldoende om te concluderen dat de situatie nu wél veilig wordt. Wij denken dat betere maatregelen nodig dan niet-effectieve plateaudrempels.
Door het verwijderen van de bussluis zal het op de Paranadreef ook drukker worden. Welke maatregelen worden daar getroffen om de verkeersveiligheid daar te waarborgen? We vragen de gemeente ook hier om in het ontwerp maatregelen te treffen zodat de snelheid van het autoverkeer laag (maximaal 30 km/uur)zal zijn, om de nieuwe situatie goed te monitoren en indien nodig aanvullende maatregelen te nemen.
Bushalte Amazonedreef
Ter hoogte van de bushalte Amazonedreef zien we dat de bus volgens de plankaart in beide richtingen halteert op de fietsstrook. Dat vinden we erg jammer, fietsers moeten dan wachten achter de bus. Is het mogelijk om de fietsstroken ter hoogte van de bushalte te laten uitbuigen naar vrijliggende fietspaden achter de bushalte langs, zodat fietsers niet achter de bus hoeven te wachten, maar de halterende bus via de fietspaden kunnen passeren? We verwachten dat fietsers de halterende bus nu in gaan halen over de rijbaan. Bij de voorspelde drukte levert dat extra onveiligheid op.
Fietsvriendelijkheid
We missen in de doelen van het project om fietsen in de wijk te bevorderen, door de wijk fietsvriendelijker in te richten. We zien in het ontwerp dat daar op sommige plekken wel aan wordt gewerkt, maar we vragen ons af of het genoeg zal zijn. Genoeg om het aandeel van de fiets in de verplaatsingen van, naar, binnen en door de wijk echt te laten groeien. De herinrichting van het Amazonekwartier is de eerste uitwerking van plannen voor herinrichting van Overvecht. De fiets wordt in Overvecht relatief weinig gebruikt, omdat een relatief groot deel van de inwoners geen fiets heeft of niet kan fietsen. Belangrijker nog is dat veel inwoners fietsen als gevaarlijk ervaren. Maar 47% van de bewoners van Overvecht is tevreden met de verkeersveiligheid in de buurt1. Aan dat bezwaar kan met de herinrichting duidelijk iets gedaan worden. We willen dat de gemeente dat dan ook hardop uitspreekt door aan de doelen van het project toe te voegen: we willen in het gebied de fiets beter faciliteren.
We vragen om in het plan ook expliciet te maken dat het verbeteren van de verkeersveiligheid één van de doelen van het project is.
Fietsparkeren
Fijn dat er fietsparkeerplekken bijkomen, bij voorzieningen (100 bij Stefanus) en woningen (10 bij alle portieken). Fietsdiefstal is in de hele stad een groot probleem en is in Overvecht een extra groot probleem omdat veel inwoners relatief een laag inkomen hebben en dus niet gemakkelijk een goede nieuwe fiets kunnen kopen. Het liefst zouden we zien dat de extra fietsparkeerplekken voor bewoners inpandig gerealiseerd worden, bijvoorbeeld in buurtstallingen. Voor bezoekers moet buiten stallen wel een mogelijkheid blijven.
We willen dat de fietsparkeerplekken die in de wijk in de open lucht worden bijgeplaatst de mogelijkheid bieden om fietsen aan vast te binden. We vragen om bij de keuze van de fietsenrekken ook rekening te houden met een aanbindmogelijkheid voor bakfietsen, fietsen met kratjes en zitjes.
Als fietsnietjes worden toegepast, moeten die zijn voorzien van een dwarsverbinding, zodat het fietsslot niet op de grond gelegd kan worden, waar het met een zwaar voorwerp op de grond kapot geslagen kan worden.
Schoolzone
De gemeente verbetert de herkenbaarheid van de omgeving van de Auris Fortaal scholen en de Marcusschool. De Auris Fortaal school is een school voor bijzonder onderwijs; veel kinderen worden met taxi’s, busjes of auto’s naar school gebracht. De gemeente gaat in het ontwerp deze vervoermiddelen beter faciliteren, door parkeerplaatsen te reserveren tijdens haal- en brengmomenten. Wij hebben er maar beperkt vertrouwen in dat dit gaat werken, we twijfelen of de parkeerplaatsen daadwerkelijk vrij zullen zijn om 8:00 en 14:00 uur. We vragen de gemeente om hier op toe te zien en handhavend op te treden als de parkeerplaatsen niet vrij zijn.
Verder vragen we de gemeente om te ondersteunen dat kinderen van de Auris Fortaal school ook leren fietsen. SportUtrecht heeft een programma waarmee ze deze bijzondere leerlingen leert fietsen op een aangepaste fiets. We willen dat de gemeente in het ontwerp rekening houdt met toenemend gebruik van de fiets door de leerlingen, als gevolg van het succes van dit project. Er moet een fietsvriendelijke route zijn naar de school, de toegang tot het terrein van de school moet fietsvriendelijk zijn, de leerlingen moeten hun aangepaste fiets veilig bij de ingang van de school kunnen parkeren.
Autoparkeren
We zijn blij dat haaksparkeren op veel plaatsen in het gebied wordt gewijzigd in langsparkeren, dat is veiliger voor fietsers. Bij langsparkeren bestaat wel het risico dat fietser in de ‘deurzone’ terecht komt, als de fietsstrook dicht langs de geparkeerde auto’s loopt. Bij het openen van een autoportier kunnen fietsers ernstig gewond raken. Daarom vraagt de Fietsersbond om een deurstrook, bijv door de auto’s dieper in het vak langs de stoep te laten parkeren of in de vorm van een molgoot of rabatstrook of iets dergelijks. De witte markering zoals die op de Troelstralaan is toegepast werkt uitstekend. Alternatief is om de parkeervakken breder te maken, bijvoorbeeld 2,25 meter, mogelijk ten koste van de uitstapstrook bij het voetpad.
Rood asfalt
We vinden het fijn dat de Incadreef wordt ingericht als fietsstraat en dat deze daarom wordt voorzien van rood asfalt. We waarderen het zeer dat de gemeente hier duidelijk aangeeft dat de Incadreef een hoofdfietsroute is en geen uitzondering is op de regel om op hoofdfietsroutes rood asfalt toe te passen. Ook fijn dat de fietsstroken langs de Amazonedreef worden uitgevoerd in rood asfalt van 2,0 meter breed.
Barrières
We vinden het belangrijk dat fietsers vanuit Overvecht gemakkelijk in aangrenzende wijken kunnen komen. Het gebied wordt omsloten door een drietal grote wegen en twee waterwegen, die belangrijke barrières (kunnen) vormen voor (jonge) fietsers. De Franciscusdreef en Einsteindreef kunnen op diverse plekken worden overgestoken, maar de hoge snelheid van het autoverkeer en het negeren van rode verkeerslichten op beide dreven zorgt voor veel gevaarlijke situaties. We willen vragen om extra handhaving op de snelheid en rood licht negatie op deze wegen. Is het qua verkeersdrukte wel noodzakelijk dat deze wegen over de volle lengte 2 x 2 rijstroken hebben? Kunnen ze deels terug naar 2 x 1 strook? De overbodige delen kunnen met betonnen randen eenvoudig worden afgezet. Dat zal de rijsnelheid op de hele weg verlagen en straatraces onmogelijk maken.
Er zijn beperkte mogelijkheden om de N230 Karl Marxdreef over te steken. Aan de noordkant van deze weg liggen maar weinig voorzieningen. Het recreatiegebied is met de fietsbrug goed bereikbaar. Ook het water van de Klopvaart vormt door de vele bruggen geen echte barrière.
Vechtbrug
De Vecht echter is wel een barrière van grote betekenis voor Overvecht. De J.M. de Muinck Keizerbrug en de Marnixbrug liggen op bijna 1,5 kilometer afstand van elkaar. Deze afstand is veel groter dan de gewenste maaswijdte. We willen dat de gemeente in de omgevingsvisie aandacht besteed aan het verminderen van deze barrièrewerking, door plannen te maken voor de aanleg van extra oeververbindingen. Voor de herinrichting van het Amazonekwartier vragen we om in het plan een brug in te tekenen aansluitend op de Belo Horizontedreef. Een brug op deze plek zorgt voor een veel kortere fietsroute via Zuilen naar de Demkabrug en daarmee naar bedrijventerrein Lage Weide. Op Lage Weide zijn veel bedrijven met werkgelegenheid voor mensen uit Overvecht. Een betere fietsverbinding tussen Overvecht en Lage Weide kan voor het gebruik van de fiets een belangrijke impuls zijn.
Door hier een fietsbrug over de Vecht aan te leggen wordt de Belo Horizontedreef een zeer belangrijke fietsverbinding. We vragen om de aansluitende route via Rio Negrodreef en Incadreef vloeiend te laten verlopen. Deze doorgaande fietsroute moet bij de kruispunten met andere straten goed herkenbaar zijn voor andere weggebruikers, zonder onderbrekingen door fietsers gevolgd kunnen worden met één vloeiende, doorgaande route in rood asfalt. Dus een afwisseling van fietspaden, fietsstraten en fietsstroken. De verkeersdrukte op deze wegen moet passend zijn voor hoofdfietsroutes. Voor de Rio Negrodreef is dat een belangrijk punt van aandacht.
Deze fietsroute is overigens ook zonder vechtbrug al van belang. Voor een goed fietsnet moet de maaswijdte niet groter zijn dan 400 meter. Dat betekent dat er tussen de Einsteindreef en de Klopvaart minstens twee doorlopende oost-west routes tussen Vechtdijk en NRU nodig zijn.
Ten slotte
We hebben in deze brief onze wensen uiteengezet. Als daaraan behoefte bestaat, zijn we graag bereid om deze wensen mondeling aan u toe te lichten. We zien uw reactie op onze inbreng met belangstelling tegemoet.
Fietsersbond afd Utrecht
Peter van Bekkum
Voorzitter
1 Bron: https://utrecht.incijfers.nl/dashboard/thema/mobiliteit
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Rondje stadseiland Rondje stadseiland
Op de agenda van uw Raad staat komende donderdag 23 januari de Afrondende besluitvorming na debat, over Raadsbrief Uitvoeringsprogramma oeverpark…
Gepubliceerd op: -
Reactie Fietsersbond schetsontwerp Weerdsluis en omgeving Reactie Fietsersbond schetsontwerp Weerdsluis en omgeving
Vriendelijk dank voor de mogelijkheid om te reageren op het schetsontwerp voor het project Weerdsluis en omgeving. We hebben als…
Gepubliceerd op: -
Knip in de Catharijnesingel Knip in de Catharijnesingel
Door het doorgaand autoverkeer van de Catharijnesingel te weren, wordt het nog fietsvriendelijker. Nog fijner om langs de singel te fietsen, nog minder herrie en luchtverontreiniging.
Gepubliceerd op: