We zijn erg blij met de resultaten van de doofproef (verkeerslichten heroverwegen) en de grote lijn van de nieuwe inrichting. Er werd al aan de noordzijde in twee richtingen gefietst, dat wordt met de herinrichting gefaciliteerd. Er werd heel erg weinig langs het water gefietst. (U heeft de tellingen).
De verkeerslichten worden verwijderd. Fietsers hoeven niet meer “op niets” te wachten, daar zijn we erg blij mee. Automobilisten reden ook wel eens door rood. Zonder verkeerslichten wordt het dan veiliger. Er is meer ruimte in de middenberm, dat maakt het makkelijker om in twee fases over te steken en in de middenberm te wachten, ook dat verbetert de veiligheid. Als fietsers nu uit de Birstumerraklaan komen en de 1e rijbaan zijn overgestoken, dan moet je een noodstop maken om op het middeneiland tijdig stil te staan. Of heel langzaam fietsen, maar dan is de fiets instabiel en kun je het paaltje misschien niet ontwijken. Dat wordt allemaal veel beter en daar zijn we erg blij mee.
We vinden het wel ontzettend jammer dat het niet lijkt te lukken om nog bomen toe te voegen. Bomen zijn niet alleen goed tegen windhinder en zomerse hitte. Doordat ze, vanuit een auto gezien, “langsflitsen”, geven ze automobilisten het gevoel dat ze hard rijden. Daardoor hebben bomen langs de weg een snelheidsremmend effect. We hopen van harte dat het lukt om in de middenberm of aan de zuidzijde van de weg nog bomen toe te voegen. Desnoods ten koste van het resterende pad.
Het fietspadpad aan de zuidzijde wordt door een aantal schoolkinderen gebruikt om naar de Achtbaan of De Boomgaard te fietsen. Via de Akkrumerraklaan is er een alternatieve route als kinderen niet tweemaal de Langerakbaan willen oversteken. We verwachten niet dat er veel wandelaars langs de (blijvend lawaaiige) Langerakbaan zullen komen. We geven u in overweging om, als het pad langs het water er daadwerkelijk komt, het de status “voetpad, fietsen toegestaan” te geven. Dan kunnen die paar kinderen hier veilig langs naar school. Zelfs als er net zoveel mensen blijven fietsen als nu, wordt er maar sporadisch gefietst.
We wijzen u op een aantal ontwerpdetails voor fietsroutes. Wij hopen dat u hiermee rekening houdt met het verder uitwerken van het plan.
- Fietspadbreedte. Er zijn nieuwe normen voor de breedtes, zie deze aanbevelingen. U heeft de tellingen. Houdt u er rekening mee dat gemeente Utrecht streeft naar een fikse stijging (+ 75%) van het fietsgebruik? In Langerak zijn er zéker mogelijkheden dat mensen vaker fietsen in plaats van de auto te nemen! We willen dat in het ontwerp rekening wordt gehouden met de beoogde groei van het aantal fietsers en dat de breedte van het fietspad daarop wordt afgestemd.
- Boogstralen. Deze horen minstens 5 meter te zijn. Als bochten krapper zijn, dan kunnen ouders niet naast hun kind blijven fietsen in bochten en kunnen fietsers niet hun hand uitsteken. Alle aandacht gaat dan naar het bewaren van de balans (langzaam fietsen) en het vermijden van een botsing tegen de stoeprand. In zulke situaties hebben fietsers dan weinig aandacht over voor het verkeer.
- Wegversmallingen. Waar de parallelweg/fietsstraat overgaat in een fietspad, mag de wegbreedte niet plotsklaps versmallen. Fietsers moeten rustig de rand van de weg kunnen volgen en geen onverwachte manoeuvres uit hoeven halen. Parkeervakken kunnen gewoon stoppen, maar bij afvalcontainers o.i.d. moet de route geleidelijk worden versmald. Hier staan de containers “ineens” op je weg. We vragen om in het ontwerp een meer vloeiende overgang naar het smallere profiel op te nemen.
- Er zijn in- en uitritten vanaf de Langerakbaan naar de parallelweg/fietsstraat. Die moeten zo zijn vormgegeven dat het verkeer rustig de parallelweg oprijdt. Niet te breed, zodat je niet met 50 km/uur de weg op rijdt.
- Zorg voor goede oversteekplaatsen bij de inrit van de Burg. Verderlaan, zodat je makkelijk van- en naar die weg kunt fietsen.
- Zet de paaltjes van de inrit naar de Groenedijk in de “berm” (de asfaltstrook tussen de doorgetrokken witte strepen) tussen de weg en het fietspad, in plaats van in de Groenedijk zelf. We denken dat de groene berm over de asfaltstrook kan worden doorgetrokken? Heeft dit asfaltstrookje alleen een functie voor brommers?
- Zorg ook bij wegen als het Klifrakplantsoen, de Westraklaan etc. dat fietsers rechtdoor de weg over kunnen steken en af kunnen slaan (met ruime bochten) naar het tweerichtingsfietspad. Ook voor de fietspaden in de oversteek geldt dat het fietspaden zijn en ze voldoende breed moeten zijn. Het lijkt ons te prefereren dat er een enkele keer een auto misbruik van maakt, dan dat er paaltjes voor fietsers in komen te staan. Ze zijn nu erg smal, ouders kunnen eigenlijk niet naast hun kind fietsen. Maar er is nu ook amper ruimte om je kind voor je uit zich op te laten stellen.
- Desnoods moet overwogen worden om te faciliteren dat autoverkeer linksafslaat uit deze zijwegen.
- Kunnen de paaltjes in de fietsoversteek bij de brug uit de Birstumerraklaan weg? Die leiden enorm de aandacht af van het verkeer en zorgen daarmee voor onveilige situaties, omdat men op de paaltjes en niet op andere verkeersdeelnemers let.
- Tussen de Scheurraklaan en Koldijksterraklaan zitten dienstverlendende bedrijven. Er wordt ook gewoond in sommige ruimten. Wegens de privacy zijn de etalages nagenoeg allemaal dicht met vitrage of lamellen. Het geeft het gevoel dat er geen “ogen op straat” zijn, maar dat het bijna een dichtgetimmerde achterbuurt is. De stoep is ter plaatse erg breed. Het zou fijn zijn als er, in samenwerking met die bedrijven, flinke geveltuinen met struiken van pakweg 1 meter hoog zouden komen. Dan ziet het er beter uit en kunnen veel gordijnen wat open. Dat maakt de route aantrekkelijker en sociaal veiliger. In de zomer zal het schelen in de hitte. Onderhoud zou via de servicekosten van de (verhuurde) panden of via het ondernemersfonds kunnen worden geregeld. Via het ondernemersfonds zou ook een bijdrage aan deze vergroening kunnen worden gedaan. De omgeving wordt er veel aantrekkelijker door, dat heeft beslist effect op het aantal passanten en klanten. Het effect zal veel groter zijn dan van bloembakken aan lichtmasten. De standaard-tuintjes van 0,5 m zijn hier niet voldoende.
Afsluitend
Indien gewenst zijn we graag bereid onze zienswijze mondeling toe te lichten. We zien uit naar het reactiedocument en blijven graag op de hoogte van de verdere ontwikkelingen van het plan
Met vriendelijke groet,
Fietsersbond, Afdeling Utrecht
Ria Glas
Acief lid
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Rondje stadseiland Rondje stadseiland
Op de agenda van uw Raad staat komende donderdag 23 januari de Afrondende besluitvorming na debat, over Raadsbrief Uitvoeringsprogramma oeverpark…
Gepubliceerd op: -
Reactie Fietsersbond schetsontwerp Weerdsluis en omgeving Reactie Fietsersbond schetsontwerp Weerdsluis en omgeving
Vriendelijk dank voor de mogelijkheid om te reageren op het schetsontwerp voor het project Weerdsluis en omgeving. We hebben als…
Gepubliceerd op: -
Knip in de Catharijnesingel Knip in de Catharijnesingel
Door het doorgaand autoverkeer van de Catharijnesingel te weren, wordt het nog fietsvriendelijker. Nog fijner om langs de singel te fietsen, nog minder herrie en luchtverontreiniging.
Gepubliceerd op: