Direct naar inhoud
Fietsersbond Utrecht

Herinrichting Langerakbaan

Gepubliceerd op:

We zijn erg blij met de resultaten van de doofproef (verkeerslichten heroverwegen) en de grote lijn van de nieuwe inrichting. Er werd al aan de noordzijde in twee richtingen gefietst, dat wordt met de herinrichting gefaciliteerd. Er werd heel erg weinig langs het water gefietst. (U heeft de tellingen).

De verkeerslichten worden verwijderd. Fietsers hoeven niet meer “op niets” te wachten, daar zijn we erg blij mee. Automobilisten reden ook wel eens door rood. Zonder verkeerslichten wordt het dan veiliger. Er is meer ruimte in de middenberm, dat maakt het makkelijker om in twee fases over te steken en in de middenberm te wachten, ook dat verbetert de veiligheid. Als fietsers nu uit de Birstumerraklaan komen en de 1e rijbaan zijn overgestoken, dan moet je een noodstop maken om op het middeneiland tijdig stil te staan. Of heel langzaam fietsen, maar dan is de fiets instabiel en kun je het paaltje misschien niet ontwijken. Dat wordt allemaal veel beter en daar zijn we erg blij mee.

We vinden het wel ontzettend jammer dat het niet lijkt te lukken om nog bomen toe te voegen. Bomen zijn niet alleen goed tegen windhinder en zomerse hitte. Doordat ze, vanuit een auto gezien, “langsflitsen”, geven ze automobilisten het gevoel dat ze hard rijden. Daardoor hebben bomen langs de weg een snelheidsremmend effect. We hopen van harte dat het lukt om in de middenberm of aan de zuidzijde van de weg nog bomen toe te voegen. Desnoods ten koste van het resterende pad.

Het fietspadpad aan de zuidzijde wordt door een aantal schoolkinderen gebruikt om naar de Achtbaan of De Boomgaard te fietsen. Via de Akkrumerraklaan is er een alternatieve route als kinderen niet tweemaal de Langerakbaan willen oversteken. We verwachten niet dat er veel wandelaars langs de (blijvend lawaaiige) Langerakbaan zullen komen. We geven u in overweging om, als het pad langs het water er daadwerkelijk komt, het de status “voetpad, fietsen toegestaan” te geven. Dan kunnen die paar kinderen hier veilig langs naar school. Zelfs als er net zoveel mensen blijven fietsen als nu, wordt er maar sporadisch gefietst.

We wijzen u op een aantal ontwerpdetails voor fietsroutes. Wij hopen dat u hiermee rekening houdt met het verder uitwerken van het plan.

Afsluitend

Indien gewenst zijn we graag bereid onze zienswijze mondeling toe te lichten. We zien uit naar het reactiedocument en blijven graag op de hoogte van de verdere ontwikkelingen van het plan

Met vriendelijke groet,

Fietsersbond, Afdeling Utrecht

Ria Glas

Acief lid

Deel deze pagina

Een lijst met artikelen

  • Rondje stadseiland

    Op de agenda van uw Raad staat komende donderdag 23 januari de Afrondende besluitvorming na debat, over Raadsbrief Uitvoeringsprogramma oeverpark…

    Gepubliceerd op:
  • Reactie Fietsersbond schetsontwerp Weerdsluis en omgeving

    Vriendelijk dank voor de mogelijkheid om te reageren op het schetsontwerp voor het project Weerdsluis en omgeving. We hebben als…

    Gepubliceerd op:
  • Knip in de Catharijnesingel

    Door het doorgaand autoverkeer van de Catharijnesingel te weren, wordt het nog fietsvriendelijker. Nog fijner om langs de singel te fietsen, nog minder herrie en luchtverontreiniging.

    Gepubliceerd op: