Reactie Fietsersbond groot onderhoud en inrichting Janskerkhof
Vriendelijk dank voor de mogelijkheid om te reageren op de plannen voor groot onderhoud en inrichting van het Janskerkhof. In het startdocument staat dat in 2022 uitgebreid is geparticipeerd en gesprekken zijn gevoerd met de meest direct belanghebbenden. Helaas moeten wij constateren dat we niet in die gesprekken betrokken zijn geweest, terwijl wij denken dat fietsers een belangrijke groep gebruikers van het plein vormen. We gaan graag alsnog in gesprek met de gemeente over de plannen en onze wensen voor de vele fietsers.
We zijn blij dat het streven van de gemeente er op is gericht om op het plein meer ruimte te maken voor verplaatsen, verblijven, ontmoeten en vergroenen, en daarom de ruimte voor gemotoriseerd verkeer te verminderen. Dat zal een levendiger, gezelliger plein opleveren. Ook zijn we blij met de maatregelen om het plein meer klimaatbestendig te maken en (met name aan de zuidkant) hittestress te verminderen, want op hete dagen is het erg onprettig om over het plein te fietsen.
We lezen dat het plein op termijn autovrij moet worden. We willen wel vragen om fietsroutes van en naar het plein vanuit alle omliggende straten te behouden. Aan de zuidkant van het plein loopt de binnenstadsas, onmiskenbaar een heel belangrijke en zeer drukke fietsroute, met een belangrijke aansluiting naar de Korte Jansstraat. Ook de noord-zuid routes via de Drift en tussen Boothstraat en Korte Jansstraat hebben belangrijke verbindende functies voor het fietsverkeer, waarvan wij willen dat die ook in de toekomst behouden blijven.
We lezen in het startdocument ook dat u aan de slag wilt met de routes van het verkeer aan de noordzijde van het plein. Dat vinden we een goed idee, want de ruimte die het verkeer daar nu inneemt is erg groot en de indeling van het plein is er rommelig. We denken graag mee over logische routes.
We vinden het jammer dat in het startdocument staat dat het vanwege het beperkte budget (waarschijnlijk) niet lukt om de bestaande fiets- en voetgangers verbindingen in het zuidelijke deel van het plein te verbeteren. Wij vinden dat verbeteringen daar wel hard nodig zijn. We hebben voor de fietsroute langs de HOV baan een aantal wensen.
- De fietsroutes aan weerszijden van de HOV-baan zijn te smal. Met name het stuk dat direct om de Janskerk heen gaat is erg krap. Ziet u mogelijkheden om dat te verbeteren, de drukke fietsroute meer ruimte te geven?
- De fietspaden ter hoogte van de bushaltes zijn ook erg smal. We vinden het fijn dat in het startdocument staat dat wordt gekeken naar het verminderen van het aantal bushaltes op de hele route. Zouden de bushaltes op het Janskerkhof kunnen verdwijnen? Dat zou veel ruimte voor de fietsers kunnen opleveren.
- We willen richting de Nobelstraat niet meer “om Willibrord heen, voor het beeld langs” fietsen, maar rechtdoor langs de HOV-baan, achter het beeld langs, over de huidige taxistandplaats / laden-lossen plaats. Dat betekent dat we niet meer moeilijk linksaf hoeven te slaan (achterom kijkend) om naar de Nobelstraat te fietsen. Het is destijds zo ingericht omdat de bus die vanaf de HOV-baan rechtsaf naar het Domplein slaat dan voorrang heeft op de fietsers. Maar die bus, lijn 2, gaat maar af en toe en die lijn wordt niet voor niets met een klein busje gereden. En we denken dat er op verschillende plekken op het plein logischer locaties zijn voor een taxi/laden-lossen plaats.
- De oversteek voor fietsers die komen vanaf de Nobelstraat die op het Janskerkhof linksaf slaan naar de Korte jansstraat toe is erg lastig. Van alle kanten kan daar verkeer vandaan komen. Een ontwerpopgave om dat te verbeteren.
- Er zijn op diverse plekken stoeprandjes van 2-5 cm hoog. Ze zijn in ongeveer dezelfde kleur als de rest van de verharding. Als je éven niet op het wegdek let, kun je vallen. En er is hier óók nogal wat verkeer om op te letten. Dat maakt dit een lastige plek om te fietsen, dat zouden we graag beter zien. Overzichtelijker verkeer, meer contrast in de bestrating, minder randjes waar je over kunt vallen, zodat fietsers hun aandacht niet hoeven te verdelen tussen de bestrating en het verkeer uit diverse richtingen maar gewoon relaxt kunnen fietsen.
- De randen van het fietspad zijn uitgevoerd met grote natuurstenen banden die van zichzelf glad zijn, helemaal als ze vochtig of nat zijn. De banden moeten geregeld opgeruwd worden om uitglijden van fietsers te voorkomen. Wij kennen diverse gevallen van fietsers die hier lelijk zijn gevallen door de gladde banden. Dit soort banden moet wat ons betreft nooit meer in fietspaden worden toegepast. Daarom ook onze vraag om in het kader van het groot onderhoud de banden te vervangen door materiaal dat van zichzelf wel ruw is. Zo kunnen de jaarlijkse beheerkosten van het telkens opnieuw opruwen worden verminderd.
- Er zijn op het plein voldoende fietsenstallingen nodig, zodat fietsers hun fiets veilig kunnen stallen. De popup stalling aan de zuidkant wordt goed gebruikt, we willen vragen om de openingstijden te verruimen en te kijken of het mogelijk is hier een permanente stalling te realiseren. Dat draagt ook bij aan het beeld van het plein, want nu is het vaak een zootje.
Afsluitend
We zijn graag bereid onze zienswijze mondeling toe te lichten. We zien uit naar het reactiedocument en blijven graag betrokken bij de verdere ontwikkelingen van het plan.
Fietsersbond, Afdeling Utrecht
Peter van Bekkum
Voorzitter
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Herontwikkeling Galgenwaard Herontwikkeling Galgenwaard
Reactie Fietsersbond op de herontwikkeling Galgenwaard BP verdwijnt, fietspad wordt rechtgetrokken We vinden het fijn dat we niet meer “om”…
Gepubliceerd op: -
Vasco da Gamalaan e.o. Vasco da Gamalaan e.o.
Waarom is het Voorlopig ontwerp veel slechter dan het Programma van Eisen? Een van de doelen van het project is…
Gepubliceerd op: -
Herinrichting Tuinwijkroute Herinrichting Tuinwijkroute
Vriendelijk dank voor de mogelijkheid om namens de Fietsersbond onze inbreng voor de plannen voor de Tuinwijkroute met een brief…
Gepubliceerd op: