Direct naar inhoud
Fietsersbond Utrecht

GroenLinks wint met extra fietstunnel Stationsgebied

Gepubliceerd op:

GroenLinks heeft het beste verkiezingsprogramma voor fietsers. Door concrete plannen als een nieuwe fietstunnel in het stationsgebied scoorde GroenLinks net iets beter dan de ChristenUnie.

Een jury van drie deskundigen heeft voor de Fietsersbond Utrecht de verkiezingsprogramma’s op vier thema’s beoordeeld:

Extra fietstunnel in het Stationsgebied

De ChristenUnie en GroenLinks gingen op de eerste drie thema’s ruwweg gelijk op. D66 en Student & Starter zijn ook fietsvriendelijke partijen en scoorden veel punten. Maar GroenLinks heeft als enige partij goed gekeken naar de lijst met gewenste fietsverbindingen of verbeteringen aan fietspaden die de Fietsersbond aan alle partijen heeft gestuurd.

Met name de extra tunnel vlakbij het Stationsgebied valt op. Deze nieuwe tunnel zou de Nicolaas Beetsstraat met de Croeselaan verbinden. Deze verbinding zou de druk op het drukste fietspad van Nederland (Sijpestijntunnel- Smakkelaarsveld- Vredenburg) flink verminderen. Dit fietspad is overvol bij gebrek aan fietsverbindingen die van west naar oost gaan.

Wat zegt de top 3 over de fiets?

GroenLinks zet in de eerste plaats in op voetgangers en fietsers. GroenLinks streeft ernaar dat Utrecht in 2030 de fietsvriendelijkste stad van Nederland is. De vijf  hoofdfietsroutes zijn flink verbeterd. GroenLinks wil de komende jaren nog eens vijf hoofdfietsroutes verbeteren. Ook moet er ruimte gemaakt worden voor de fiets.

De ChristenUnie zegt dat de fiets op 1 staat. De ChristenUnie stelt dat de auto ruimte moet inleveren voor de fietser. Verder wil de ChristenUnie meer groen voor fietsers, meer buurtstallingen, minder paaltjes en autoverkeer scheiden van fietsverkeer.

D66 vindt de fiets het snelste en gezondste vervoermiddel. D66 wil meer vrijliggende fietspaden, fietsstraten, fietsenstallingen ontwikkelen. D66 wil ook meer verkeersveiligheid voor fietsers.

Welke opmerkelijke ideeën vielen de jury verder op?

De jury bestaat uit:

Ilse Harms, verkeerspsycholoog en promovenda aan de Rijksuniversiteit Groningen

Bas Hendriksen, projectleider en adviseur fietsbeleid bij de Loendersloot Groep

Michiel Slütter, hoofdredacteur cross media bij de Fietsersbond