Nieuwsbrief mei 2016

Fietsnieuws uit Utrecht


Gesprek met de wethouder over ons voorstel voor een ‘busrondje’ Ledig Erf

We spraken met wethouder Lot van Hooijdonk over de oversteekbaarheid van het Ledig Erf voor fietsers. Bussen hebben op het Ledig Erf in 2 richtingen een groene golf. Het licht staat voor de bus lang op groen en fietsers staan heel lang te wachten. In onderstaand plaatje is in het rood de route ingetekend zoals lijn 12 na de zomer gaat rijden, via de Bleekstraat en Dichtersbaan.  De gele lijn geeft aan welke route de streekbussen (1/3 deel van alle bussen) vanaf de zomer gaan rijden.

We hebben de gemeente een voorstel gedaan voor een ‘busrondje’ met een groene golf voor alle bussen vanaf De Uithof via Ledig Erf en Bleekstraat naar de Dichtersbaan en in de andere richting via Vondellaan en Albatrosstraat:

De groene golf voor de bus is veel simpeler te regelen als dat maar in één richting hoeft. Dat leidt tot sneller groen voor de bus én sneller groen licht voor de fiets. Het verkeerslicht bij Sterrenwijk zal ook sneller werken, waardoor er minder stilstaand verkeer in de Albatrosstraat zal zijn. Ondanks dat fietsers vanuit Tolsteeg en Hoograven nu 2x de bus moeten kruisen (zowel bij de Vondellaan als bij het Ledig Erf), zijn we ervan overtuigd dat de fiets sneller in de binnenstad is.

De gemeente heeft ons voorstel bekeken en ziet echter meer nadelen dan voordelen. Voor de langere termijn (2018, als de tram naar de Uithof rijdt) noemt de gemeente het een interessant idee. We gaan een vervolgafspraak maken om het voorstel nog eens goed door te spreken. 


Stadsgesprek winkelwandelgebied/voetganger

De gemeente Utrecht organiseerde op 18 mei een stadsgesprek voetganger voor belangenpartijen en bewoners over hoe men aankijkt tegen de toekomstige plannen om meer wandelgebieden te maken in het  centrum van Utrecht. Carien Haffmans vertegenwoordigde de fietsersbond op de Neude. Hieronder haar verslag van het gesprek over ideeën verbeteringen van de Neude.

“De huidige straat voor de kroegen zou moeten verdwijnen. Deze wordt opgehoogd en samen met de slechte klinkers op het plein vervangen door een plateau met mooie gladde tegels waar iedereen die ook slecht ter been is op kan wandelen. In de zomermaanden kan het  oude straatgedeelte dan als een verbreed terras fungeren voor de cafe’s. De obers hoeven dan niet meer over de huidige straat te lopen. Onder de bibliotheek komt een fietsenstalling. De straat hiervoor kan iets verbreed worden zodat  auto’s makkelijk de winkels op stille tijdstippen kunnen bevoorraden. In het verlengde van het terras komt een fiets/voetgangerspad zodat voor winkeliers doorloop naar de Oude Gracht mogelijk is. De afscheiding van het plein en de Lange Viestraat blijft dezelfde hoogte zodat auto’s en fietsers op de rijbaan blijven.”

Wij zijn benieuwd welke conclusies de gemeente gaat verbinden aan dit stadsgesprek, en zullen scherp letten op de gevolgen voor fietsers van de voorgenomen uitbreiding van het winkel-wandelgebied.


Verslag algemene ledenvergadering

Op woensdag 18 mei vond de jaarlijkse algemene ledenvergadering van de Fietsersbond afdeling Utrecht plaats. Allereerst nam André de Vree ons in vogelvlucht mee door het afgelopen jaar aan de hand van een Prezi-presentatie van ons jaarverslag. Daarna volgde het financiële jaarverslag en de verkiezing van het bestuur. Er werd afscheid genomen van twee leden van het oude bestuur: Theo Lieverse (penningmeester) en Marjolein Terpstra (vrijwilligerscoördinator). Het nieuw verkozen bestuur bestaat uit Peter van Bekkum (voorzitter), André de Vree (communicatie), Anton Jansen (penningmeester) en Carien Haffmans (vrijwilligerscoördinator). De positie van secretaris staat nog open.

Na afloop van de vergadering gaf Janine Hogendoorn van Ring-Ring® een presentatie over de Ring-Ring® app.  De app is in 2011 ontwikkeld in de Amsterdamse nieuwbouwwijk IJburg, om bewoners te verleiden uit de auto op de fiets te stappen en daarmee ook om hun boodschappen op IJburg te doen. Nu maakt de app een doorstart naar onder andere Utrecht. De thema’s waar op in wordt gespeeld zijn gezondheid en vitaliteit, openbare ruimte, mobiliteit en bereikbaarheid, duurzaam vervoer (milieu) en lokale economie. De ambitie is om Nederland in 10 jaar tijd het schoonste en gezondste land te maken.


Afsluiting Churchilllaan: waarom de gemeente geen verkeersbesluit nam

In de nieuwsbrief van afgelopen maart schreven we al over de onverwachte afsluiting van de Churchilllaan.
We hebben de gemeente gevraagd waarom geen verkeersbesluit is genomen voor de tijdelijke afsluiting. De gemeente antwoordt dat de huidige afsluiting tijdelijk is, vanwege het verleggen van een Vitens leiding. En vanwege het tijdelijke karakter is geen verkeersbesluit nodig. Wij zijn het hiermee niet eens, omdat de afsluiting inmiddels enkele maanden duurt en er geen sprake is van kortdurende werkzaamheden, die het niet-nemen van een verkeersbesluit zouden kunnen rechtvaardigen.

We hebben de gemeente ook gevraagd waarom geen verkeersbesluit is genomen voor de eindsituatie. Daarop luidt het antwoord van de gemeente dat de basis voor deze ontwikkeling is vastgelegd in een Masterplan (2004) en Beeldkwaliteitsplan (2006). In deze stukken is al aangegeven dat de fietsroute direct langs de parallelweg Churchillaan verdwijnt. De gemeente is daarom van mening dat er voor de fiets geen besluit hoeft te worden genomen. Volgens de gemeente moet alleen een procedure worden gestart voor het intrekken van de ‘geslotenverklaring m.u.v. lijnbussen en ontheffinghouders’.

Wij zijn het met deze argumentatie oneens. Uit de afbeeldingen blijkt dat voor autoverkeer een geslotenverklaring gold, met uitzondering van lijnbussen en ontheffinghouders. Naast de busbaan ligt echter een fietspad in twee richtingen. Ook fietsers konden dus gebruik maken van de doorsteek. Voor de afsluiting van de fietsverbinding is dus wel een verkeersbesluit nodig.

We blijven er bij dat de afsluiting onrechtmatig is en zullen binnenkort formeel bezwaar aantekenen tegen de afsluiting. 


Denk mee over een gezonde stad

Leven in een stad is vaak gezellig druk, maar de drukte zorgt ook voor nadelen. Er is weinig ruimte voor fietsers en wandelaars, onder andere vanwege de hoeveelheid (geparkeerde) auto’s. Milieudefensie organiseert vier discussieavonden in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam om te praten over hoe we onze steden weer gezond kunnen maken. Hoe zorgen we ervoor dat de mens weer centraal staat in de stad in plaats van de auto? Hoe kunnen we ons op grote schaal vervoeren zonder grote schade aan het leefklimaat en gezondheidsrisico’s? Wat kan de gemeente volgens jou slimmer organiseren? Meer fietspaden? Beter openbaar vervoer? Autoluwe wijken? (Elektrisch) autodelen stimuleren?
Op woensdag 8 juni is de discussieavond in het Utrechts Centrum voor de Kunsten, Domplein 4. De toegang is gratis, maar reserveren is verplicht. Meer info een aanmelden op de website van Milieudefensie


Jaarverslag 2015

Het jaarverslag van de afdeling is deze keer gemaakt in een Prezi-presentatie. Klik hier om het jaarverslag te openen.


Van de voorziter

Inmiddels ben ik een jaar voorzitter van de afdeling Utrecht. En met groot genoegen! Er is veel gebeurd, voor een overzicht daarvan verwijs ik graag naar het prachtige jaaroverzicht ‘nieuwe stijl’: https://prezi.com/aburr9revrqm/jaarverslag-2015-fbu/

Het is gelukt om dit eerste jaar een aantal van mijn wensen in praktijk te brengen: onze onderafdeling Nieuwegein staat nu op eigen benen en we hebben een druk bezochte en gezellige nieuwjaarsborrel gehad, waarin we de actieve leden hebben bedankt voor het vele werk dat zij voor de afdeling verzetten. We hebben een twitter account, waarmee we de buitenwereld informeren over onze standpunten en reageren op wat er over fietsen in Utrecht wordt geschreven. We werden helaas geen Fietsstad 2016, maar over 2 jaar is daarvoor een nieuwe kans.

Ik heb me voorgenomen om ook dit jaar een punt te maken van de zichtbaarheid van de grote inzet van de actieve leden. Dat mag ik met een nieuw team doen: penningmeester Theo Lieverse droeg na een decennium het penningmeesterschap over aan Anton Jansen en ook Marjolein Terpstra, vrijwilligerscoördinator, verliet het bestuur en is opgevolgd door Carien Haffmans. Theo, Marjolein: dank jullie wel voor alles!

Ik heb er heel veel zin in en hoop dat u me weer wilt helpen, door misstanden aan ons door te geven via mail of het meldpunt (http://meldpunt.fietsersbond.nl en www.Utrecht.nl/melding) en uw mening te laten horen tijdens onze maandelijkse Algemene Overleggen. Uw ogen en oren zijn onmisbaar om het belang van fietsers te kunnen behartigen!

Peter van Bekkum 

Categorieën