Fietsen langs de Noordelijke Randweg

De gemeente gaat de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) vernieuwen zodat het autoverkeer daar beter doorstroomt. De bedoeling is dat het verkeer via rotondes bij de Franciscus-, Einstein- en Darwindreef de NRU op- en af kan. Die rotondes liggen op straatniveau. Het doorgaande verkeer op de NRU gaat met een viaduct over de rotonde heen of via een onderdoorgang eronderdoor.
De gemeente heeft nu het voorkeurstracee en de inpassing van fietsinfrastructuur langs en kruisend over de NRU gepresenteerd. Wij kunnen op hoofdlijnen instemmen met het voorkeurstracee voor de fiets zoals nu uitgewerkt. Toch zijn er wel degelijk punten die voor de fiets niet optimaal uitpakken. De hele fietsroute langs de NRU levert in op gestrektheid, ofwel het zonder belemmeringen en bochten vlot kunnen doorfietsen. Gezien het karakter van ‘doorfietsroute’ zien we dit als een verlies. De oversteken over Einsteindreef en Moldaudreef blijven in het ontwerp knelpunten. De Einsteindreef is de drukste route voor auto’s vanuit Overvecht naar de NRU. We verwachten dat verkeerslichten (met toenemend autoverkeer op Einsteindreef) voor de fiets slecht uitpakken. Voor deze oversteek willen wij daarom een ongelijkvloerse onbelemmerde oversteek. Dat betekent een tunneltje of onderdoorgang. De Moldaudreef is minder druk, voorlopig is daar daarom geen verkeerslicht gepland. Mocht dat toch nodig zijn, dan willen we ook hier een ongelijkvloerse kruising.

 

Wat ons betreft is nog niet voldoende uitgewerkt hoe fietsers de Noordelijke Randweg moeten oversteken bij het Ghandi -en Dunantplein. Hoe pakt dat uit voor de veiligheid (overzicht, risico’s van afdekken) als fietsers en voetgangers het autoverkeer op het plein kruisen? Over deze punten blijven we in gesprek met de gemeente.

 

Categorieën