Nieuwsbrief juni 2016

Fietsnieuws uit Utrecht

Verkeerslichten in Utrecht – uitschakelen?
Gevraagd: meer geld en aandacht voor mobiliteit
Enge tunnels
Fietsendiefstal en preventie
Brommers en scooters niet meer op fietspad in Stichtse Vecht
Ledenraad, zaterdag 18 juni 2016

Fietsnieuws uit Nieuwegein

Nieuws uit Nieuwegein

Van de voorzitter


UTRECHT

Verkeerslichten in Utrecht – uitschakelen?

Wij zijn er als Fietsersbond afdeling Utrecht voor om zoveel mogelijk verkeerslichten uit te schakelen. Het blijkt dat verkeer zichzelf prima kan regelen. Uit onderzoek is gebleken dat kruispunten met verkeerslichten de minst veilige kruispuntsvorm zijn, voorrangskruisingen zijn veiliger.
De gemeente is in 2015 gestart met een proef met het uitzetten van 8 verkeerslichten. 5 verkeerslichten gaan nu permanent uit. De veiligheid op deze kruispunten is goed of zelfs verbeterd. Helaas komen er geen nieuwe uitschakelproeven. Doordat er ook nieuwe verkeerslichten bijkomen, is het netto effect dus klein. Wij hebben al meermaals in gesprek met de wethouder en ambtenaren gevraagd om versnelling. Wij houden dit onderwerp op de agenda! 

Gevraagd: meer geld en aandacht voor mobiliteit

Op 20 mei stuurden 24 organisaties die zich bezighouden met mobiliteit in Nederland, een brandbrief naar premier Rutte. Het motto van de brief: Nederland wil meer prioriteit voor mobiliteit en geld voor vervoer. Eén van de ondertekenaars van deze brief was de Fietsersbond.
Er wordt in Nederland al jaren bezuinigd op infrastructuur. Projecten zijn vertraagd of versoberd. Er zijn weinig investeringen in het echt oplossen van knelpunten gedaan.
In de brief pleiten de 24 organisaties voor extra geld voor meer verbindingen, betere doorstroming en meer comfort op zowel de weg, het spoor, het water, in de lucht en op fietspaden.
 
Directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond: “De helft van onze mobiliteit bestaat uit wandelen en fietsen, maar daar investeren we bijna niet in. Als je wilt dat reizigers over kunnen stappen naar andere vormen van mobiliteit, dan moeten daar goede voorzieningen voor zijn. Dus goede fietsenstallingen op stations en snelfietsroutes bijvoorbeeld. Het geld dat op dit moment wordt uitgegeven is voor een groot deel bedoeld voor onderhoud. Als we echt verbeteringen willen, dan is extra investeren onontbeerlijk.” 

Enge tunnels

Al een flink aantal jaren geleden hebben Dick Hoek (CDA) en Willem Buunk (VVD) hard gewerkt aan een raadsinitiatief tegen graffiti. Het onderwerp is daarna een paar keer op de agenda van de Raad geweest. Inmiddels haalt de gemeente graffiti op openbare objecten behoorlijk goed weg, zodat de stad flink schoner is geworden. Alleen op kastjes van verkeers- en straatverlichting, riolen etc zit nog kliederwerk. Eigenaren van panden kunnen meedoen met het graffitifonds.
In 2015 hield een stroomleverandier een “enge tunneltjes actie” waarbij de Gasthuismolenbrug is opgeknapt. Pepijn Zwanenberg (Groenlinks) heeft met de begrotingsbehandeling vorig jaar gevraagd om alle tunnels goed schoon te houden. De motie is aangenomen. Dat is goed nieuws voor fietsers, want de gemeente heeft nu een heuse tunnelvisie gelanceerd. In een aantal tunnels wordt verlichting gerepareerd of wordt onderzocht of het nodig is.
Ook gaat de gemeente in tunnels niet alleen graffiti weghalen, maar ook mos, algen etc, waardoor het frisser blijft. Helaas geldt het niet voor tunnels van Prorail of Rijkswaterstaat, die tunnels worden door deze organisaties zelf onderhouden en zijn veel minder schoon en daardoor veel enger. In de tunnelvisie kun je zien of een tunnel van de gemeente Utrecht is, of van anderen.
In elk geval: geef graffiti, in tunnels of elders, door op utrecht.nl/melding! Het wordt dan weggehaald. Officieel binnen drie dagen, maar het kan langer duren. 
De Leidseveertunnel wordt deze zomer opgeknapt. Hij zal daarbij helaas van 4 juli tot en met 22 augustus afgesloten zijn. Daarna wordt die tunnel een genoegen om doorheen te fietsen. We kijken er naar uit!

Fietsendiefstal en preventie

Uit politieonderzoek blijkt dat in 2015 in de gehele gemeente Utrecht het aantal fietsendiefstallen gestegen is  met 18,3%, van 3.838 in 2014 naar 4.542 in 2015. In de wijk Hoograven nam de fietsendiefstal toe met 80% van 90 naar 165 in 2015. De grootste diefstal was in de maanden juli en augustus.
Deze enorme stijging is voor de politie aanleiding om in samenwerking met de gemeente Utrecht extra voorlichting te geven in de wijk Hoograven. De politie staat op 5 juli as met een stand op het Smaragdplein en op zaterdag 16 juli waarschijnlijk bij de Julianalaan. Op deze 2 dagen kun je gratis je fiets laten graferen en voorlichting krijgen.
 
Om diefstal te voorkomen uit voortuinen bij woonhuizen raad de gemeente aan om zoveel mogelijk fietsen aan elkaar te zetten en te voorzien van 2 sloten per fiets. Onder het motto “word niet verrast, zet je fiets met een tweede slot vast” nam burgemeester Jan van Zanen dit filmpje op. Ook wordt aangeraden een ring te kopen die men aan de muur kan bevestigen.  De kans is dan minder groot dat de fietsen opgepakt worden om vervolgens op een autobusje  te worden geladen en  —  weg is weg; je fiets. 

Brommers en scooters niet meer op fietspad in Stichtse Vecht

In navolging van Utrecht mogen met ingang van 14 juni  ook in de gemeente Stichtse Vecht (o.a. Maarssen, Breukelen en Kockengen) bromfietsers niet meer op het fietspad rijden. Er zijn wel enkele uitzonderingen, met name in de wijk Maarssenbroek (zie www.stichtsevecht.nl/brommers).
 
Als Fietsersbond juichen we deze ontwikkeling toe. Onderzoek heeft uitgewezen dat het voor fietsers én brommers veiliger wordt als de brommers op de rijbaan rijden. Brommers op fietspaden worden door afslaande automobilisten vaak over het hoofd gezien, ze belanden dan vaak op de motorkap.
In Utrecht is het bromfietsverbod op fietspaden drie maanden geleden ingegaan. Hier hebben wij als Fietsersbond ons een tijd lang hard voor gemaakt. De eerste ervaringen zijn positief, aldus de gemeente Utrecht.

Ledenraad, zaterdag 18 juni 2016

Twee keer per jaar organiseert het bestuur van de Landelijke Fietsersbond een Ledenraad. De Ledenraad stelt het beleid vast; bijvoorbeeld: wat vinden we van rotondes waar fietsers in twee richtingen omheen mogen rijden? De vergadering stelt ook het jaarplan vast van het landelijk bureau: welke campagnes gaan we komend jaar voeren en hoeveel geld wordt daaraan besteed? Ook legt het bureau verantwoording af: het jaarverslag en de jaarrekening worden vastgesteld.

Op zaterdag 18 juni organiseerde het bestuur van de vereniging weer een Ledenraad. Alexandra van Huffelen vertelde daar dat ze het voorzitterschap helaas al na één jaar neer moet leggen. Het zoekprofiel voor haar opvolg(st)er is vastgesteld. Suggesties voor een nieuwe voorzit(s)ter kun je doorgeven via [email protected].
 
Verder is een commissie ingesteld die gaat kijken naar vereenvoudiging van de administratie van de financiële bijdrage (de ‘afdracht’) aan de afdelingen. Tot op heden houdt het landelijk voor ons bij hoeveel tegoed we hebben, maar het bijhouden daarvan en de controle daarop door de accountant kunnen wellicht simpeler en daarmee goedkoper. Ik heb aangeboden om in de commissie mee te denken. Als je suggesties hebt, hoor ik het graag: mail me op [email protected]


NIEUWEGEIN

Nieuws uit Nieuwegein

Op straat is het (nog) niet zichtbaar, maar achter de schermen vindt veel overleg plaats over het fietsvriendelijker maken van Nieuwegein. We praten bijvoorbeeld met de gemeente, het consortium Sas van Vreeswijk en Waternet over een tijdelijke en definitieve aansluiting voor fietsers vanaf het fietspad langs het Lekkanaal naar de Overeindsebrug. Het Liesboschterrein blijft onze aandacht houden en gelukkig ook die van steeds meer Statenleden. We hebben een plan gemaakt voor fietsbewegwijzering en ons laten inspireren door onze Houtense buren. En  last but not least gaven we input voor een profielwerkstuk van drie scholieren van het Cals College die een plan voor de wijk Merwestein hebben gemaakt en aanbevelingen hebben gedaan voor de dagelijkse fietsfiles. Ja want ook Nieuwegein kent fietsfiles (zie foto)! Vragen of opmerkingen over Nieuwegeinse fietszaken? Mail ze naar [email protected]


Van de voorzitter

Fietsvernieuwing door onderzoek

Simson bandenplakdoosjes hebben al 135 jaar dezelfde samenstelling. Op twitter beklaagden we ons over zo weinig vernieuwing. Van plakken krijg ik pijn in mijn kantoorhandjes, kan dat niet anders? Er gloort hoop op vernieuwing, door verschillende onderzoeksinitiatieven.
 
Rijk, provincies en gemeenten zijn gestart met een landelijke Tour de Force, waarin de ruimtelijke ploeg onderzoekt wat een stad tot een Fietsstad maakt, de gezondheidsploeg zoekt naar fietsprojecten die echt helpen om mensen fitter te maken en de technologieploeg kijkt hoe een chip kan helpen bij het terugvinden van je fiets in de stalling en na diefstal. Interesse? Abonneer je op de nieuwsbrief: http://tourdeforce2020.nl/index.php/nieuwsbrief/
 
Binnen het nationale onderzoeksprogramma ‘Smart Urban Regions of the Future’ (SURF) start deze zomer het programma ‘Smart Cycling Futures’, slimmer op de fiets (http://surf.verdus.nl/grote-projecten), onder leiding van prof. Raven van de Universiteit Utrecht, waarin ook stad en gemeente Utrecht deelnemen.
 
Gelukkig vernieuwt de gemeente de fietsvoorzieningen op straat ook nog steeds. Ga ‘ns kijken op het Lucasbolwerk naar het nieuwe ‘Puls’ fietsenrek of naar de vernieuwde Adriaen van Ostadelaan en Koekoeksstraat. De ene vernieuwing pakt beter uit dan de andere, maar stilstand is achteruitgang. Nog ’n nieuwsbrief-tip: https://www.utrecht.nl/fiets/community-utrecht-fietst/aanmelden-nieuwsbrief-utrecht-fietst/.
 
Mail je opmerkingen of suggesties over de onderzoeken of over de nieuwe voorzieningen naar [email protected]. En doe je in september weer mee met de fietstelweek?
 
Fijne zomer!
Peter van Bekkum

Categorieën