Nieuwsbrief maart 2016

Fietsnieuws uit Utrecht:

Van de voorzitter


Fietsverbod in groter winkelwandelgebied binnenstad Utrecht?
Als Fietsersbond Utrecht worden we niet gelukkig als het winkelwandelgebied in de binnenstad sterk wordt uitgebreid, zoals de gemeente op verzoek van Centrum Management Utrecht gaat onderzoeken. De gemeente onderzoekt of er veel conflicten zijn tussen fietsen en voetgangers  in de binnenstad, die het noodzakelijk zouden maken om delen van de binnenstad voor fietsers af te sluiten. Onze voorzitter heeft hierop in een interview met DUIC als volgt op gereageerd: “Ik weet dat het op sommige dagen op sommige dagdelen heel druk kan zijn, wat soms leidt tot frictie. Maar ik heb wel het idee dat het meestal goed gaat, een fietsverbod lijkt mij dan ook niet nodig.” Ook benadrukt Peter van Bekkum dat er op de drukste momenten al niet veel gefietst wordt. “Ik was afgelopen zaterdag nog op de Vismarkt en zag dat er eigenlijk heel weinig gefietst wordt. Fietsers kunnen zelf ook bepalen of het wel zo handig is om op donderdagavond en zaterdag overdag daar te rijden.”  Onze mening blijft dat een gezellige stadse drukte altijd conflicten kent, zeker op de drukste momenten. Niet alles kan opgelost worden door het te verbieden, we blijven daarom pleiten voor een binnenstad waarin het mogelijk is om door te fietsen.  We blijven strijden voor de ruimte van de fiets, ook in de binnenstad.


Stop scooteroverlast in Utrecht
Vorig jaar hebben GroenLinks en D66 in de gemeenteraad een actieplan ‘stop scooteroverlast‘ gepresenteerd. Scooter is de verzamelnaam van brommers (45 km/u, helm, geel kentekenplaatje) en snorbrommers of snorfietsen (25 km/u, geen helm, blauw kentekenplaatje). Aanleiding voor het actieplan is de overlast die ze veroorzaken: hun hoge snelheid, grote gewicht en soms roekeloze gedrag leidt tot onveiligheid op het fietspad; ze stoten te vieze lucht uit en ze maken lawaai.
Maandag 14 maart was brommerbevrijdingsdag. Sinds die datum moeten alle brommers met geel kenteken in vrijwel de hele stad op de rijbaan. Tijdens het afdelingsoverleg hebben we taart gegeten om dit te vieren!
Snorbrommers met blauw kenteken mogen nog steeds op het fietspad, terwijl ze sterk lijken op brommers: ze rijden net zo hard, zijn net zo zwaar en stoten ook vieze lucht uit. We hebben daarom in maart bij de gemeenteraad gepleit om de hele categorie ‘snorbrommers’ af te schaffen en deze onder de regels voor gewone brommers te laten vallen. Zolang dat wettelijk niet kan, vinden wij dat de snorbrommer ook verplicht op de rijbaan moet rijden, zeker in 30-km/uur straten. En zolang het  wettelijk niet kan in 50 km/uur straten, moeten we in Utrecht de volgende maatregelen nemen:

  • de milieuzone van toepassing verklaren op vervuilende brommers en snorbrommers;
  • scooters weren van vrijliggende fietspaden als de Rijnkennemerlaan
  • handhaven op parkeeroverlast door (snor)scooters;
  • een sloop-/vervangingssubsidie uitkeren voor wie zijn vieze snorbrommer inruilt voor een e-bike of elektrische brommer.

Bestuursleden gezocht
De afdeling Utrecht van de Fietsersbond is een bloeiende club die veel voor elkaar krijgt op het gebied van fietsen in Utrecht. Elke maand staat de nieuwsbrief weer vol met zaken waar we ons actief over uitgesproken hebben en de successen die we behalen. Dit dankzij een grote groep actieve vrijwilligers. Het coördineren van alle activiteiten en vrijwilligers wordt gedaan door het bestuur. In mei zullen de penningmeester/secretaris en de vrijwilligerscoördinator het huidige bestuur verlaten, de overige bestuursleden gaan door.

Wij zijn daarom op zoek naar nieuwe bestuursleden die willen meehelpen om de afdeling goed te laten draaien. Wij bieden leuke en leerzame functies in een gezellig en actief bestuur. Alle functies zijn vooral gericht op de interne organisatie, je hoeft geen deskundige te zijn op fietsgebied. Het kost je een jaar lang ongeveer 4 uur per week. Meer informatie over de vacatures vind je op onze website. Heb je interesse in een bestuursfunctie? Meld je aan bij Marjolein Terpstra ([email protected]) of Peter van Bekkum ([email protected]). Je kunt ook bij hen terecht als je nog vragen hebt. De bestuursfuncties staan ook open voor personen die nog geen lid zijn.


Churchilllaan
Tot onze stomme verbazing blijkt de Churchilllaan, een hoofdfietsroute (!), plompverloren te zijn afgesloten. Hij word vervangen door een trap, net als nu aan de zuidzijde van de Prins Clausbrug ligt.

De bestaande trap met één fietsgootje naar de Prins Clausbrug blijft liggen. De fietsbare oprit via de Churchillaan verdwijnt. Dit is de situatieschets.
 
Wij vinden dit om een aantal redenen onaanvaardbaar:
Fietsers worden nu gedwongen om vanaf de Rooseveltlaan naar het 5 Meiplein om te rijden via de vervelend drukke weg langs winkelcentrum Kanaleneiland.   
Dat geldt ook voor voetgangers van de Rooseveltlaan met “wielen”: kinderen of kleinkinderen in de buggyleeftijd, mensen met skates, rollators of rolstoelen. Dit is compleet in strijd met Utrechtse ambities op fietsgebied. Ook past het niet bepaald in het beleid om de stad goed toegankelijk te maken voor gehandicapten.
 
Ook is deze afsluiting in strijd met het plan voor een recreatieve route langs het Amsterdam Rijnkanaal, dat afgelopen februari door de Raad is aangenomen. Hierin staat juist het voornemen om goede fietsverbindingen te maken vanaf de wegen langs het kanaal naar de bruggen over het kanaal. Ook vanuit omliggende wijken zou het kanaal makkelijk per fiets bereikbaar moeten worden. Vanuit Transwijk is het kanaal nu alleen nog maar kruip-door-sluip-door bereikbaar.
Daarnaast is het in strijd met het nieuwe bestemmingsplan (uit 2014), waarin de Churchillaan de enkelbestemming verkeers-verblijfsgebied heeft gekregen. Verkeer is echter niet meer mogelijk.
Tot slot is voor wegafsluitingen is een verkeersbesluit nodig, zodat belanghebbenden er bezwaar tegen kunnen aantekenen en hun belangen mee kunnen worden gewogen in het besluit. De Churchillaan is inmiddels afgesloten, maar het (verplichte) verkeersbesluit is daartoe nog niet genomen. Utrecht gaat hiermee in de fout.
We hebben ons protest bij raad en wethouder laten horen. We beraden ons op vervolgacties.


Bekende fiets-app Ring-Ring® landt in Utrecht
Het is gelukt om Ring-Ring® naar Utrecht te halen! Ring-Ring® is een app voor je smartphone, die je fietsritten bijhoudt. De app is ontwikkeld in de Amsterdamse nieuwbouwwijk IJburg, om bewoners te verleiden om hun boodschappen op IJburg te doen. Fietsers krijgen korting per gefietste kilometer!
 
Dat kan nu ook in Utrecht! Download de app vanuit de appstore of googleplay. Zorg ervoor dat onderweg je GPS aanstaat. Je hoeft onderweg niet on-line te zijn. De fietsdata kan eenvoudig thuis via wifi worden overgedragen. En fietsen maar!
 
Als Fietsersbond willen we dat je als lid korting krijgt bij winkels in je buurt. Wij gaan de anonieme fietsdata gebruiken in ons contact met de gemeente, om ze te laten zien waar fietsers vertraging oplopen of onnodig moeten omfietsen. En het is leuk om samen een fietscommunity te vormen!
 
Jij kunt ons helpen om er een groot succes van te maken. Ben je winkelier? De app maakt jouw winkel bekend bij fietsers. Je krijgt gegarandeerd nieuwe klanten: fietsers rijden je winkel niet zomaar meer voorbij, maar stappen af bij jouw winkel! Wil je helpen door winkeliers te benaderen met ons prachtige aanbod? Meld je aan, stuur me even een mailtje: [email protected]


Van de voorzitter
 
Bezoek van de jury van de verkiezing “Fietsstad 2016”
In augustus 2015 stelde Utrecht zich kandidaat voor de verkiezing van Fietsstad 2016. De energie van de Tourstart was in het inschrijvingsdocument “Samen op weg naar wereldfietsstad” nog heel sterk voelbaar. En terecht, de Grand Départ was een onvergetelijk evenement geweest!
 
In oktober nomineerde de organisatie van de verkiezing Utrecht samen met Goes, Maastricht, Groningen en Nijmegen voor de eindronde.
 
Afgelopen maandag 21 maart bezocht de jury Utrecht. We zijn blij dat we er bij mochten zijn! Wethouder Van Hooijdonk trapte af met een enthousiast betoog over hoe waardevol de fiets is voor Utrecht: voor bereikbaarheid, emancipatie, luchtkwaliteit, gezondheid en natuurlijk de economie van de stad.
 
De fietscoördinator van de gemeente heeft de jury vervolgens meegenomen langs verschillende highlights: vanaf de Jaarbeursstalling, via de drukste fietsroute van Nederland (Smakkelaarsveld), de heringerichte Mariaplaats, de brommervrije Nachtegaalstraat, fietsstraat Prins Hendriklaan, de nieuwe verbinding tussen Koningsweg en station Lunetten, het nog te openen station Vaartse Rijn, Ledig Erf, Vismarkt en terug via het Vredenburg.
 
De jury was onder de indruk van alles wat er in de stad voor de fiets is en nog wordt gedaan. In mei wordt de winnaar bekendgemaakt: we wensen de jury veel succes met de beoordeling!

Peter van Bekkum

Categorieën